Een
andere veelgebruikte benaming is de Internationale
Stijl. Het Nieuwe Bouwen is een bouwstijl die gekenmerkt wordt door
soberheid en functionaliteit, gebruik van nieuwe materialen en
ontbreken van
weelderige opsmuk. De vorderingen in bouwtechnologie maakten
nieuwe vormen mogelijk. In de beginperiode van de Nieuwe Zakelijkheid
werd voor het eerst in glas, staal en beton gebouwd. Denk
hierbij ook aan skeletbouw.
Achtergronden, denkbeelden, kenmerken Nieuwe Zakelijkheid
- Het technisch denken wordt zakelijk denken: geen ornamenten en
andere onnodige versieringen (bijgedachte: vertrouw op de eigen schoonheid
van het materiaal), geen kleur, muren in plaats van massa, hoogbouw.
- Gebruik techniek niet als beeldend middel, zoals bij het Constructivisme,
maar pas de techniek toe om goed te kunnen bouwen.
- De ruimte,
met doelmatige indeling van de plattegronden, adequate voorzieningen en optimale
bezonning, is het belangrijkst.
- De wanden mogen slechts een ruimtevormende functie hebben; geen enkele wand
mag zoveel nadruk krijgen dat die als gevel zou gaan
werken (muren i.p.v. massa).
- Door skeletbouw in gewapend betonvervalt de dragende functie van de wand,
wat huiddunne wanden mogelijk maakt. Het
resultaat hiervan is: een strenge opzet, in geometrische blokken,
met modulaire regelmaat van kolommen en muren op een stramien
(in plaats van de symmetrie), geen flexibele wanden (die bleken een
utopie te zijn).
- Het gebruik van stalen raamprofielen maakt een "open" en doorzichtige opbouw van de gevels mogelijk. Bovenlichten
zijn zeer eenvoudig (meestal zonder roedeverdeling) of ontbreken.
- Door gebruik van grote ramen met veel glas kan lucht gemakkelijk toetreden en veel licht naar binnenvallen.
- Bij woningbouw wordt verbetering van de woning het hoogste doel, met als gevolg
verhoging van de
woonkwaliteit.
- De ontwerpers verzetten zich tegen het traditionele, gesloten bouwblok en
kiezen voor
open bebouwing in strokenbouw. Zo worden ook volkshuisvesting en stedenbouw belangrijke opgaven voor de aanhangers van het Nieuwe Bouwen.
- Architecten
streven naar verbetering van de woning en verhoging van
het woongenot: zakelijke architectuur maar toch aandacht voor de maatschappelijke
kant (waarschijnlijk met het oog op opdrachten in de sfeer van
volkshuisvesting en stedenbouw).
- De architectuur bij het
Nieuwe Bouwen wordt mede beïnvloed door kunststromingen als het Kubisme
en De Stijl.
- Soms is er duidelijke gelijkenis met het Prairiehuis
van Frank Lloyd Wright.
- Eigenlijk zitten we voor ene groot deel nog steeds in Het Nieuwe bouwen,
vooral bij hoogbouw van bedrijfsgebouwen en ook wel van woonflats. Vanaf het
einde van de 20e eeuw is er wel duidelijk een kentering voor woningbouw met meer
traditionele bouw en meer architectonisch interessante kenmerken (ook voor
oogbouw) in de Retro-architectuur
/ New Urbanisme (hoewel er nog steeds veel minder fraaie
"blokkendozen" worden gebouwd).
In Nederland bereikte de stroming haar hoogtepunt
tijdens en na de Eerste Wereldoorlog, met mensen als Oud, Dudok, Duiker,
Berlage, van
Loghem, Brinkman en van der Vlugt. De term Nieuwe Zakelijkheid is een vertaling
van het Duitse Neue Sachlichkeit en duidt het streven aan naar een
volkomen objectief en statisch realisme. Vooral door het optreden van
Rietveld en Berlage ging de beweging al spoedig over in het Functionalisme.
Voorbeelden - J.J.P. Oud: Rotterdam Spangen en Tussendijken
- J.J.P. Oud, invloed van De Stijl: Hoek van Holland, Oud Mathenesse (het Witte
Dorp), Kiefhoek: strakke, witte gevels en brede raamstroken met uitkragende
betonplaten (onder invloed van De Stijl) maar wel afgeronde hoekbeëindiging
verder geen decoraties
- J.J.P. Oud en Mart Stam: blokjes woningen in Weissenhofsiedlung Stuttgart
(vanaf 1927; Oud: compacte eengezinswoningen in gietbouw in beton;
Stam: eengezinswoningen op souterrain in betonblokken)
- Brinkman en Van der Vlugt: Van
Nelle fabriek en kantoorgebouwen: beglaasde transportgangen met
lopende banden (!), betonvloeren, fijne gevelindeling (ontworpen in verband met
de glasruiten die ook bij de kassen in het Westland werden toegepast!),
"transparante gevels van doorzichtig glas en grijs metaal rijzen loodrecht
tegen de hemel", de mening van Le Corbusier "een serene sfeer, alles
is open naar buiten toe en dat is belangrijk voor de mensen die in de zeven
verdiepingen moeten werken"
- Jan Duiker: Openluchtschool Amsterdam (foto onder): naast de schoollokalen
waren er balkons en een dakterras, waar in
de frisse buitenlucht les kon worden gegeven
- Jan Duiker en Bernard Bijvoet: sanatorium Hilversum (foto onder):
betonconstructie overal zichtbaar, transparant gebouw met open ligbalkons en
veel glas (licht en lucht in verband met de bewoners die tuberculose hadden);
zie ook Landgoed
Zonnestraal.
- De Bergpolderflat (1934) van arch. W.
van Tijen is de eerste galerijflat (hoogbouw) in Nederland. De galerij
zou licht, lucht en uitzicht bieden in de flats. Dit gebouwtype zou
helaas in de Wederopbouw veelvuldig worden toegepast, maar gelukkig is
veel daarvan gesloopt.
- De Amerikaan Louis Henry Sullivan is mogelijk de grondlegger van het
Amerikaanse functionalisme wat eigenlijk het Nieuwe Bouwen (de Nieuwe
Zakelijkheid) is. Kenmerkend zijn de wolkenkrabbers.
Stromingen die aan Het Nieuwe Bouwen aanhaken
- Voor meer voorbeelden zie o.m. bij Functionalisme.
- Meer aandacht voor de bewoners vinden we bij De 8 en de Opbouw
(denk aan "beter lelijk en doelmatig
dan een hoogstaande architectuur met slechte plattegronden").
- Een stroming die de eenvormigheid van het Nieuwe Bouwen ter discussie stelde, is
het Structuralisme.
- Een combinatie van traditionele bouw (baksteen, banden e.d.) en Het
Nieuwe Bouwen / Functionalisme (betonskelet, grote muuropeningen,
betonskelet zichtbaar) wordt vertegenwoordigd door de Shake-hands
architectuur.
nieuwe zakelijkheid (functionalisme), villa henny (ook: villa nora van
a.b. henny), amersfoortseweg, huis ter heide, betonskelet, gevels baksteen
met bepleistering, arch. robert van 't hoff, ontwerp 1914 (foto t.
schollen, 1979, beeldbank
cultureel erfgoed, document 207810):
skeletbouw van beton, openluchtschool amsterdam,
architect duiker, 1929:
sanatorium zonnestraal, hilversum, architecten duiker en bijvoet, 1928 (cultureel
erfgoed):
ook dit is nieuwe zakelijkheid; hoogbouw
bergpolderflat, rotterdam, de eerste galerijflat van nederland;
staalskelet met houten vloeren en om de drie woonlagen een brandvrije
betonvloer; arch. w. van tijen i.s.m. brinkman & van der vlugt (foto
g.j. dukker, 1994, beeldbank
cultureel erfgoed documenten 305704 en 305699):
wainwright building, st. louis, usa, arch. louis henry sullivan, één van
de eerste wolkenkrabbers (publiek
domein, wikipedia):