Sgraffito
is een
techniek waarbij in verschillend gekleurde pleisterlagen wordt gekrast
en zodoende figuren e.d. ontstaan in verschillende kleuren. De scherpe
lijnen van deze techniek geven vaak een grafisch uiterlijk.
Er zijn twee soorten sgraffito:
- De "echte" sgaffito waarbij elke kleur in een aparte stuclaag
zit. De meeste sgraffito's bestaan (helaas) slechts uit twee lagen, soms drie of
meer. Voor een goede sgraffito van meer dan twee lagen is goede samenwerking
tussen graficus en stukadoor een vereiste. De ondergrond moet goed vochtopnemend
zijn (bv. baksteen). De dunne pleisterlagen hebben elk hun eigen kleur.
Elke laag moet worden opgeruwd om de volgende laag te laten pakken. Belangrijk
is dat de gekleurde lagen overal even dik zijn wat het inkrassen
vergemakkelijkt. De dikte van de lagen is afhankelijk van de korrelgrootte
van de deeltjes in de mortel en van het gewenste effect. Nadat alle lagen zijn
opgebracht, wordt in de (vrijwel) droge buitenste laag met bv. houtskool de
tekening aangebracht. Daarna krast de kunstenaar de lijnen uit tot de gewenste
diepte (gewenste kleur). Elke ingekraste lijn moet, om het regenwater af te
voeren, bij voorkeur onder een hoek van 45 graden worden aangebracht.
- De "Belgische" sgraffito waarbij sprake is van slechts één
of twee stuclagen en waarin de uitgestoken lijnen of vlakken zijn geverfd.
Door de lichtgekleurde pleisterlaag te beschilderen ontstaat een sgraffito-achtige
afbeelding. Soms worden twee stuclagen opgebracht waarbij de onderste
donkergekleurd is en de bovenste licht. Het donkere deel van het kunstwerk komt
tevoorschijn door het lichte op die plaatsen weg te steken. Belgische
sgraffito's zijn vaak veelkleurig omdat het aantal kleuren niet begrensd wordt
door het aantal stuclagen. Vaak wordt gebruik gemaakt van de fresco-techniek
(nat-in-nat) maar soms wordt pas na volledig drogen de figuur ingehakt (secco,
droog).
De wat drukkere en wat dieper liggende variant van de "Belgische" sgraffito wordt
soms yezeria genoemd: de yezeria bestaat waarschijnlijk meestal uit één stuclaag, kan
daardoor wat dieper uitgesneden worden en uitsluitend de ondergrond is meestal donker gekleurd is. Hierdoor ontstaat een duidelijk en strak patroon,
ondanks eventuele weelderigheid van de voorstelling. De term yezeria is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van
het Spaans-Moorse yesería dat een stucmethode omvat met drukke patronen
zoals arabesken, met een vrij hoog reliëf,
die uit het pleisterwerk worden uitgesneden en meestal niet ingekleurd zijn. De
yesería lijkt daarmee een combinatie van sgraffito en horror
vacui. Een voorbeeld verderop geeft het pleisterwerk van het Cuarto Dorado
in Granada.
Problemen bij aangebrachte sgraffito's zijn o.m.:
- oplossen van de kalk spoelt het pigment
weg
- de kleuren vervagen door het zonlicht
- vorst kan, zeker bij een verkeerde mortel,
voor scheuren zorgen
- in de inkrassingen kan zich vuil ophopen en kunnen er mossen e.d.
groeien.
Sgraffito werd al gevonden in de Afrikaanse kunst. Vooral in de
16e-eeuwse
Renaissance werd sgraffito in Italië en elders toegepast. In de lage
landen werd sgraffito ook toegepast in de Jugenstil.
De Nederlandse bloeiperiode is de tijd van de Wederopbouw (1945-1970) met
betrekkelijk eenvoudige ontwerpen.
Sgraffito bij aardewerk
Sgraffito is ook een versieringstechniek bij bijvoorbeeld roodbakkend aardewerk,
"dat geheel of gedeeltelijk (alleen aan de gedecoreerde zijde) is bedekt met een dunne sliblaag (engobe) van witbakkende klei, waarin de decoratie is uitgekrast of weggeschraapt tot op de rode onderlaag. Na het aanbrengen van kleurloos loodglazuur aan de gedecoreerde zijde en het bakproces in de oven is dan op contrasterende wijze een roodbruine decoratie zichtbaar tegen een gele achtergrond. In het geval dat koperoxide aan het loodglazuur is toegevoegd, heeft het aardewerk een groen- in plaats van geelkleurig fond."
(Citaat uit Raadsels rond een 16e-eeuws bord van sgraffito-aardewerk,
Hans van Gangelen en Klaas Helfrich, in Hervonden Stad 2005 van Stichting
Monument & Materiaal.)
yesería (schrijfwijze van de spaanse term): geen
aparte kleur voor de ondergrond, vrij hoog reliëf, detail van moors stucwerk in patio del cuarto dorado,
alhambra, granada (foto shesmax,
wikipedia):
lagenpakket van een sgraffito
"ziekenhuisbezoek" van lex horn, 1965, foto rutger
morellisen, boek stuc
kunst en techniek (grote pdf cultureel arfgoed) van rechts naar links beton, dunne plaklaag, raaplaag, zwart, donkergrijs,
rood, wit; klik voor groter:
kras- en schraapgereedschap:
een woning met sgraffito doet volgens sommigen vaak wat onecht, gekunsteld aan
waarbij de inkervingen vaak op tatoeages lijken:
gedetailleerde sgraffiti uit de jugendstil, hôtel ciamberlani, elsene, brussel, arch. paul hankar,
1897; klik voor groter (ben2,
wikipedia):
- Anton Poptie heeft een handboek Sgraffito geschreven (Sgraffito, techniek
en toepassing, 1966).
Soms wordt sgraffito ook graffito genoemd.
De termen sgraffito en graffito / graffiti zijn beide ontleend aan
het Italiaanse graffito (tekening of tekst die met een stift ingegrift
is), verwant aan graffio (schram) en het werkwoord graffiare
(schrammen, krassen), woorden die zijn afgeleid van het Latijnse graphium
van het Griekse graphion (stift om op wassen tafels te schrijven) en die uiteindelijk teruggaan op Grieks
gráphein (schrijven). De dubbele f in het Italiaans is waarschijnlijk toe te schrijven aan invloed van
graffa (haak), uit het Langobardische krapfo. Bron Etymologiebank.
"Yezeria" is hoogstwaarschijnlijk afkomstig van het Spaans-Moorse yesería
(meerv. yeserías) dat Google Translate als pleisterwerk geeft.
(Overigens, de Arabische vertaling voor pleisterwerk, stucwerk is aljusu,
wat helaas niet echt lijkt op ysería.)