Een
radiator is een verwarmingselement, een hulpmiddel waarmee warmte aan de lucht wordt
afgestaan met het doel de ruimte te verwarmen. De radiator is een verwarmingstoestel dat onderdeel is van de centrale
verwarming (de cv-installatie).
Een radiator geeft zijn warmte voornamelijk af door convectie
(stroming, de lucht rond de radiator wordt verwarmd) en voor een heel klein deel straling
(denk hierbij aan de warmte die een open haard geeft).
Berekening van de capaciteit van de radiator(s)
in een ruimte kan via o.m. capaciteit
cv en radiator.
Een paar vuistregels die onder meer met de capaciteit (het vermogen) van de radiator
te maken hebben (met dank aan o.m. ISSO):
- het vermogen van de radiatoren moet (aanzienlijk) groter zijn aan de warmtebehoefte
in het vertrek
- een radiator met meer panelen ("platen") kan meer warmte afstaan
- de bij de radiator vermelde warmteafgifte is
gebaseerd op een bepaalde temperatuur van het water van de cv-ketel
(bijvoorbeeld 75 graden, bij beter geïsoleerde woningen ook wel 60 graden of
minder)
- bij een lagere gemiddelde watertemperatuur dient het vermogen van de
radiatoren aangepast te worden; lagetemperatuurverwarming (LTV) eist meestal
grotere radiatoren dan bij een keteltemperatuur van ca. 75 graden
- een horizontale (brede) radiator geeft over het algemeen meer
"nuttige" warmte af dan een verticale (hoge) radiator
- niet alle radiatoren werken even goed op alle cv-systemen
- designradiatoren met buizen i.p.v. platen geven over het algemeen (veel) minder
warmte af
- een glimmend metalen oppervlak straalt minder warmte uit dan een mat oppervlak
- plaats de radiatoren niet onder een afzuigpunt van lucht
- plaats bij natuurlijke ventilatie (aanvoer lucht) d.m.v. roosters in ramen de radiatoren zoveel
mogelijk onder deze ramen
- houd eventueel rekening met speciale situaties zoals hoge plafonds (de warmte
hoopt zich vooral op boven onze hoofden), een open trap met overloop (de warmte
van de radiatoren van de begane grond verplaatst zich voor een deel naar boven),
veel ouderwets dubbelglas (betrekkelijk veel warmteverlies door de ramen), een
kattenluikje (is nooit helemaal goed te isoleren)
- radiatoren die teveel warmte leveren kunnen worden bijgesteld en zijn dan iets
energiezuiniger (ook aan de cv-ketel is e.e.a. te regelen om zuiniger te stoken;
wanneer de capaciteit ruim voldoende is, kan mogelijk de temperatuur van het
cv-water omlaag; let op: het verschil van aan- en afvoer cv-water bij HR-ketels
moet minimaal 20 graden zijn, anders werkt het condenseren van de warme afvoerlucht
niet of niet goed)
- met behulp van een kraan (radiatorkraan) of een thermostaatknop kan de
hoeveelheid warmte die door de radiator gaat worden geregeld
- met behulp van een sleuteltje (radiatorsleuteltje) kan men lucht uit de
radiator laten ontsnappen.
Door de plaat van de radiator stroomt water. Deze plaat kan voorzien zijn
van nul, één of meer convectoren. De afmetingen van de radiator, het
aantal platen (en de vorm van de platen) en convectoren bepaalt de capaciteit
(in Watt). De warmteafgifte wordt mede dus bepaald door het type dat het
aantal platen en convectoren aangeeft.
Omdat veel radiatoren niet de grootste juwelen zijn, worden ze nog wel eens bekleed. Als radiatorbekleding fungeert
meestal een ombouw van vlak, gespoten metalen plaatmateriaal, dat past zowel in
een hedendaags als een design interieur (o.m. Sentimo
en VMB
Radiatorbekleding).
Bedenk wel dat de radiatorbekleding de stroom van de warmte in meerdere of
mindere mate belemmert, afhankelijk van soort bekleding, openingen, omvang van
de radiator e.d. Denk er ook aan de thermostaatkraan buiten de ombouw te
plaatsen (anders slaat de thermostaat te slaan af) of neem een thermostaat met
voeler op afstand.
(Vroeger werd vaak geperforeerd of ingezaagd materiaal toegepast. Dat geperforeerde materiaal is vaak een soort hardboard, webbing (een "rieten"
weefsel), mdf of aluminium. Soms kun je door het geperforeerde materiaal toch de radiatoren
of de lamellen ervan duidelijk
zien; dat is mede afhankelijk van de kijkrichting; daar zijn de volgende oplossingen voor,
met dank aan Radiatorombouw
op maat: alles achter de ombouw zwart verven (dus ook de radiatoren zelf),
dun zwart doek achter het geperforeerde materiaal spannen, niet al te dik en
een lichte "gaatjesstructuur"om de warmte door te laten.)
Het water in de cv-radiator kan soms een borrelend geluid maken, wat meestal
inhoudt dat hij moet worden ontlucht (de
manier van ontluchten).
Radiatorfolie is een folie die achter de radiator wordt bevestigd om de
warmte niet in en door de muur te laten verdwijnen, vooral nuttig bij oude
huizen met niet- spouwmuren,
bij voorkeur met een spiegelend oppervlak (glimmend aluminiumfolie). Voor wie
energiezuiniger wil leven en de radiatorfolie niet lelijk vindt of bij wie de
folie achter een radiator niet zichtbaar is (sowieso of door een radiatorbekleding: allerlei
afwegingen m.b.t. radiatorfolie tegen de muur of tegen de radiator (van
Joost Muller).
Met een radiator-ventilator wordt de warme lucht bij de radiator naar
boven gestuwd, waardoor de ruimte eerder warm wordt. De ventilator slaat via een
externe thermostaatschakelaar aan bij een radiatortemperatuur van 33 graden C
(of hoger) en slaat af wanneer de temperatuur 25 graden is. De ventilator werkt
dus uitsluitend bij een echt warme radiator. Gegevens van de
fabrikant/leverancier Speedcomfort:
de luchtverplaatsing is 30 m3/uur, het geluid van de ventilator is onder 20
dB(A), het opgenomen vermogen 0,55 W en de stroomkosten per jaar zijn 0,16 euro;
de ventilator is toe te passen vanaf radiator type T21 en hoger. De ventilator
is niet echt goedkoop, maar kan wel veel comfort geven (zeker wanneer de
radiator wel warm wordt maar de ruimte niet voldoende kan verwarmen) en wellicht
kan zelfs de thermostaat een graadje lager (wanneer het comfort beter is).
Een radiateur heeft ongeveer hetzelfde nuttige effect als
een radiator, maar is een afkoelingstoestel en geen verwarmingselement; doel van
de radiateur is warmte af te voeren van de motor en niet warmte aan te voeren
naar een leefruimte; de radiateur is bijvoorbeeld een onderdeel van een auto.
Een stukje geschiedenis
De Romeinen hadden geen radiatoren maar er was eventueel wel een vroege
vorm van centrale verwarming: soms had een gebouw vloerverwarming
en wandverwarming via hete lucht die door of langs de stenen ging (zie bij hypocaustum).
"In 1819 werd de eerste cv-installatie aangelegd in een woonhuis in Londen. Nederland was in 1825 aan de beurt: toen werd er cv aangelegd in Huis Landfort in Gendringen."
Dat was een uitzondering en is dat zeer lang gebleven. In Nederland verscheen centrale verwarming met radiatoren pas echt vanaf het
einde van de 19e eeuw, en dan nog uitsluitend in fabrieken, ziekenhuizen,
bedrijven, kantoren, overheidsinstellingen, hotels e.d.; een enkele villa of
herenhuis was of werd voorzien van cv en radiatoren. Toch fabriceren steeds meer
bedrijven naast bijvoorbeeld siersmeedwerk ook cv-radiatoren. Die radiatoren
waren gemaakt van gietijzer en daardoor zeer zwaar en omvangrijk. De brandstof
voor de verwarming was waarschijnlijk steenkool (grotere gebouwen?) of, later,
stookolie (kleinere gebouwen?). Pas vanaf midden jaren 1960 werden nieuwe
woningen min of meer standaard voorzien van centrale verwarming (vooral door de
verbreiding van het aardgas vanaf ca. 1965) en vanaf de jaren 1970 werd de
verwarming van bestaande woningen vaak aangepast naar cv. Radiatoren werden toen
meestal van plaatstaal vervaardigd en nog later van aluminium (is sneller warm,
en koud).
een aantal gietijzeren radiatoren uit
jugendstil, art deco e.d. (of nieuwe in de stijl van die periodes):
radiator, jugendstil / art
nouveau (maison
dé brenet):
radiator rond wit, in het centrum van de ronde een wonderlijk vormgegeven
radiator en,
achteraan rechts, volgens de beschrijving een radiator met bordenwarmer (antieke
radiatoren, het
oude huis):
radiatorfolie om de warmte van de radiator naar de muur te blokkeren (door
het laagje isolatiemateriaal) en terug te stralen (door het
aluminiumlaagje, zie reflecterende
folie) (bol):
Het vermogen van de radiator wordt bepaald in NEN-EN 442.
Het woord radiator (verwarmingslichaam; vanaf ca. 1901 is afkomstig uit het
Engelse radiator, dat gevormd is van het Latijnse radiare
(stralen), van radius (straal).
Het woord radiateur is afkomstig van het Franse radiateur met dezelfde
Latijnse stam als radiator. Bron Etymologiebank.
Eng. radiator; gelede radiator is sectional radiator; een radiator
ontluchten is to bleed a radiator; het vermogen van de radiator is the output of
the radiator