ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ Toets
een onderwerp in het zoekboxje, of
klik op één van de letters A..Z hierboven.
Het is al gelukt dat er bijna
nergens woningen gebouwd mogen worden,
nu wil GroenLinks overal
betaald parkeren in Utrecht.
Zie GroenLinks
en de bizarre dwingelandij.
Ook:
vaste laag, vaste grondslag. De vaste zandlaag
is de draagkrachtige laag waar de fundering op
rust. Deze vaste laag is meestal een dikkere zandlaag.
Bij funderingen op staal
ligt de vaste zandlaag vaak al op ca. 1 m diepte.
Bij paalfunderingen moet de zandlaag dik genoeg zijn
om bij extra belasting van de paal niet door de zandlaag te schieten.
De exacte plaats van de vaste laag is zeer verschillend, soms op 10 m diepte,
soms pas op 30 m of meer. Hoewel van geheel Nederland inmiddels bekend is hoe de
grondopbouw is, zullen sonderingen en
eventueel grondboringen uitsluitsel geven over de exacte gelaagdheid van de
grond (zie bodemonderzoek).
Bij een normale heipaal zorgt de punt in de vaste zandlaag voor de
meeste draagkracht. (Bij paal die
Bij de aanleg van de metro "Noordzuidlijn" in Amsterdam moest
zorgvuldig rekening gehouden met de vaste zandlaag en met naburige panden die
gefundeerd zijn op de zogenoemde 1e zandlaag, op ca. 10-15 m onder het maaiveld.
Voor kleinere gebouwen kan de 1e of de 2e zandlaag de vaste zandlaag zijn.
Overigens, de fundering van veel oude woningen in Amsterdam is nog gebaseerd op kleef
waarbij de wrijving tussen paal en klei enige draagkracht geeft. Voor grotere
gebouwen zijn de 1e en de 2e zandlaag te dun zijn voor een goede draagkracht,
zeker omdat de dikte van de zandlagen niet overal even groot is en ze een
grillig verloop hebben (als een heipaal goede draagkracht heeft, kan een heipaal
een meter verderop in de niet-draagkrachtige tussenlaag van klei en
diatomeeënaarde belanden). Voor deze gebouwen, en natuurlijk ook de
Noordzuidlijn, is de 3e zandlaag de vaste zandlaag.
traject van de noordzuidlijn in amsterdam, met de 1e, 2e en 3e zandlaag; klik
voor groter!
(bureau
noordzuidlijn; boek van dr. wim de gans, anwb
geologieboek i.s.m. tno):
Bij de aanleg van de metrolijn die Amsterdam Zuidoost met de binnenstad verbindt, is voor het ondergrondse gedeelte de
caissonmethode toegepast: de segmenten van de tunnelbuis zijn bovengronds op hun juiste plek vervaardigd en
worden vervolgens "afgezonken" door de onderliggende grond weg te zuigen, totdat ze op de juiste diepte op de vaste zandlaag rusten.