schuifraam,
schuifvenster, schuifkozijn Een
schuifvenster of schuifraam is het geheel van kozijn,
raam en ruiten, waarbij het
boven- en benedendeel van het raam verticaal langs elkaar kunnen
schuiven.
Het schuifraam is eigenlijk het gedeelte binnen het raamkozijn.
Een venster waarbij het linker- en rechterdeel van het raam horizontaal langs
elkaar schuiven, wordt soms glijraam genoemd.
Ook hedendaagse schuiframen kunnen architectonisch interessant zijn, zowel
verticaal als horizontaal (voorbeelden verderop).
Het schuifvenster is aan het eind van de 17e eeuw uit
Frankrijk overgekomen. In de 18e eeuw hadden zowel het onder- als het bovenraam een
roedeverdeling. In de 19e eeuw werd het aantal ruiten verminderd tot
zes of acht en werd het bovenste deel van het raam vastgezet, zodat
alleen het onderste, grootste deel met vier ruiten verschoven kon
worden. Aan het einde van de 19e eeuw verdween het zesruits
schuifvenster en maakte men schuiframen met een tussenstijl (T-venster,
zie foto rechtsboven).
In de 20e eeuw verdween ook deze tussenstijl (H-venster) en werd het
bovenraam veelal voorzien van glas-in-lood.
Voordeel van glas-in-lood in het bovenraam is dat het zonwerend
werkt (en niet teveel zon op tapijten en kleden laat schijnen zodat die minder
verbleken).
Er zijn theoretisch verschillende soorten schuiframen (afhankelijk van het
onderwerp):
- verticale schuiframen zonder gewichten (het omhoog geschoven onderraam
werd vastgezet door het omhoog te houden en aan weerszijde van de opening een
pen in een gat in het omringende kozijn te steken)
- verticale schuiframen met gewichten (met twee gewichten, de
contragewichten, waardoor het te schuiven raam in "elke" stand
opengezet kan worden; tegen plotseling naar beneden vallen werd toch vaak aan
beide zijden van het raam een pen in het kozijn gestoken)
- horizontale schuiframen (glijramen) - schuiframen waarbij uitsluitend één deel kan schuiven (meestal
het onderste deel) - schuiframen waarbij beide delen kunnen schuiven (dit komt zelden
voor).
Al deze varianten worden schuifraam genoemd. Het schuifraam zonder gewichten
komt meestal voor bij kleinere, oudere schuiframen.
Door
een "contragewicht" in het schuifkozijn en het raamkoord kan
het schuifraam meer of minder gemakkelijk schuiven (doorsnede AA afbeeldingen
hieronder).
Waar boven- en onderraam elkaar ontmoeten wordt wisseldorpel
genoemd (doorsnede B in een afbeelding hieronder).
Door het vervangen van enkelglas door dubbelglas (isolatieglas) is het
gewicht van het schuifraam verdubbeld en functioneren de oorspronkelijke raamgewichten
vaak niet meer, waardoor het schuifraam vanzelf omlaag valt. Zonder freeswerk aan de
kozijnen kunnen de raamgewichten vervangen worden door HappyLift
balansveren (balansgewichten), waardoor het schuifaam weer in elke gewenste positie kan
blijven staan. Er zijn twee modellen nieuwe balansveren, afhankelijk van het
gewicht van het schuifraam: de enkele veerset voor 4,5 t/m 65 kg raamgewicht en
de tandem veerset voor 65,5 t/m 120 kg raamgewicht.
Naast speciaal isolatieglas is er voor het schuifraam ook een speciaal
tochtprofiel: VR strips en
eventueel afdichting van de wisseldorpel.
Omdat het onderste deel van een schuifvenster bij geopende stand inbraakgevoelig
kan zijn, konden er speciale schotten voor de opening worden geplaatst; de
ankertjes die deze schotten op hun plaats hielden zijn vooralsnog schothouders
genoemd.
Bij het renoveren van een schuifraam zal
vaak ook het houten kozijn vervangen moeten worden. Voor renovatie van het
schuifraam zijn de opties:
- Vervangen door een echt schuifraam, maar dan met dubbelglas e.d. Bedenk wel dat
regulier dubbelglas behoorlijk zwaar is; een optie is het dunne monumentenglas of het
zeer dunne vacuümglas.
- Vervangen door een raam met uitsluitend het uiterlijk van een schuifraam, maar dan met een
draaiend raam of een draaikiepraam;
het kozijn van dit namaak-schuifraam kan uitgevoerd worden in hout, kunststof of
aluminium. Een deel van het raam kan dus te openen zijn. Vaak steekt
het bovenste deel van het schuifraam iets uit naar buiten t.o.v. de onderste deel.
verticaal schuifraam (onderste raamdeel schuift naar boven/onder):
horizontaal schuifraam of glijraam (linker raamdeel schuift naar rechts/links):
hedendaagse toepassingen van aluminium schuiframen (hier verticaal, ook
horizontaal mogelijk); resp. bovendeel schuift en onderdeel schuift (methermo®xl
verticale schuiframen van metaglas):
verticaal schuifraam met wisseldorpel; de doorsneden staan op de
volgende afbeeldingen:
doorsnede a (van boven gezien) met o.m. de plaats van de
gewichtkoker en het raamkoord:
doorsnede bb (van links gezien) met de wisseldorpel, het raamkoord en
(hier) enkel glas:
een andere afbeelding van de constructie van een schuifraam met eiken
leilat, kokergat voor gewicht, vast bovenraam, wisseldorpel, wissellatten,
beleglijst (belegstuk), belegschroef, kozijnstijl, schuifbaar onderraam,
vensterbank; klik
voor groter:
nieuw schuifraam: schuiframen vervangen; links een oud, bestaand schuifraam; rechts een echt
nieuw schuifraam:
nieuw schuifraam, handgrepen: bijna afgewerkt; klik
voor de volledige afbeelding (aannemersbedrijf
siebers):
niet-schuivend
raam: schuiframen vervangen; het oude schuifraam is vervangen door een
niet-schuivend
raam, een "optisch schuifraam" (namaak-schuifraam); het
onderste deel van het schuifraam kan eventueel draaiend of kiepdraaiend
zijn (select
windows):
nieuwe gewichten voor schuiframen; links model "enkel" voor
raamgewicht van 4,5 t/m 65 kg en rechts model "tandem" (2 veren)
voor raamgewicht van 65,5 t/m 120 kg (happylift):