Een paalmatras is een combinatie van paalfundering en gewapende overdrachtslaag.
Doel van paalmatrassen is een zettingsvrije of zettingsarme ondergrond te
scheppen.
Het paalmatrassysteem kan bijvoorbeeld worden toegepast bij de wegenbouw of
spoorwegenbouw om blijvend vlakke wegen te scheppen.
"Een paalmatrassysteem, granulaatmatras op palen (GMOP),
granulaatmatras op slanke palen (GSP) dan wel Load Transfer Platform (LTP),
bestaat uit een veld van (meestal slanke) palen, met daarop een
aardebaan." (CRUX
Engineering)
"In de
gww-sector is een aantal technieken ontwikkeld voor een snelle
aanleg van bv. terreinophogingen en aardebanen, waarbij met behulp van palen of kolommen
het merendeel van de belasting op de draagkrachtige ondergrond wordt overgedragen.
Deze constructies vertonen na ingebruikname weinig of geen
restzetting. De krachtsoverdracht op de palen/kolommen geschiedt door middel van boogwerking. Bij
een aardebaan is de boogwerking van nature meestal onvoldoende zodat onderin een
overdrachtslaag met geokunststof wapening (geogrid) nodig
is. Deze wapening ondersteunt tevens de grondmassa beneden de boog. Soms zijn enkele wapeningslagen
boven elkaar aanwezig (granulaatmatras). In deze overdrachtslaag wordt meestal grofkorrelig ophoogmateriaal
gebruikt, bv. menggranulaat."
De
afstand tussen de palen is afhankelijk van de belasting: bij hogere
bovenbelasting is de afstand tussen de palen kleiner.
"Een paalmatrassysteem kan op twee manieren worden ontworpen:
- Het zettingsvrije systeem: een systeem met vrijwel geen zetting, omdat de palen in staat
zijn de volledige belasting (verkeersbelasting, eigen gewicht wegverharding,
wegfundering en ophoging inclusief matras) en de negatieve kleef te dragen. Door
zakking van de grond kan een spleet ontstaan onder de matras. Soms wordt ervoor
gekozen de spleet vooraf aan te brengen om de deformatie van het geogrid al
tijdens de aanleg te laten ontstaan. Als de palen op een tussenzandlaag staan, die nog aan zetting onderhevig is, wordt
de constructie toch opgevat als zettingsvrij systeem.
- Het zettingreducerend systeem: een systeem waarbij de palen slechts een deel van de
totale belasting dragen. De grond zal de matras altijd ondersteunen en er ontstaat
derhalve geen spleet onder de matras. De paalkop zakt vrijwel evenveel als de
grond onder de matras (klein zakkingsverschil mogelijk door doorzakking van de
geokunststof wapening). De palen beperken de belasting op het slappe lagenpakket en reduceren daardoor
de zetting. Hierbij wordt een grotere deformatie van de paalfundering geaccepteerd
dan conform de normen behorend bij het Bouwbesluit." (SBRCURnet)
methode bouw paalpatras; klik voor groter (cofra):
Voordelen
van de paalmatras:
- de weg op een paalmatras is een duurzame
constructie: de weg is immers zettingsarm of zettingsvrij, afhankelijk
van de paalmatrasmethode
- de weg is sneller aan te leggen omdat niet gewacht hoeft te worden
tot de weg voldoende gezakt is (de grond voldoende is ingeklonken);
dit kan vele maanden tot jaren winst opleveren
- een weg op een paalmatras is zo goed als onderhoudsvrij omdat de weg op een
stabiele ondergrond ligt (een onderhoudscontract of het
mainten-deel bij een dbfm-vorm
moet, op termijn, beter in te schatten te zijn maar het onderhoud zal
in ieder geval aanzienlijk minder frequent nodig zijn)
- door het sneller aanleggen en het minder frequente onderhoud zijn
minder files te verwachten
- geen omgevingsbeïnvloeding: de weg beïnvloedt de omgeving niet omdat de weg
een stabiele constructie is
- wanneer in gebieden met slappe grond de omgeving niet mag worden
beïnvloed door de aanleg van de weg, is een paalmatras een probate
oplossing
- paalmatrassystemen zijn inmiddels op ruime schaal toegepast (situatie 2010);
door CRUX
Engineering zijn een tiental ontwerpen gemaakt, waarvan de grootste gerealiseerde onder rijksweg
A2 die bij Culemborg-Deil
Nadelen van de paalmatras:
- bouwen op paalmatrassen is duurder dan op de
traditionele manier (maar is sneller gerealiseerd en geeft in
ieder geval geen onderhoud dat gerelateerd is aan de ondergrond, dus wat betekent "duurder" in dit geval)
- nieuwe kunstwerken waarbij onder de weg door wordt gegaan zijn minder
gemakkelijk te realiseren: "ontgraven naast of onder een paalmatrassysteem is
gecompliceerd maar kan worden ondervangen door voorzieningen vooraf op te nemen";
overigens zijn nieuwe kunstwerken onder een "normale" weg ook geen
sinecure.
aanbrengen granulaatmatras op geogrid op voton hsp:
Opmerkingen mbt. paalmatrassen:
- lege ruimten die zouden kunnen ontstaan door inklinken van de grond
onder de weg, kan in het ontwerp in voldoende mate worden ondervangen
- "een paalmatrassysteem is op basis van de toegepaste componenten is zeker niet de goedkoopste oplossing in vergelijking met
bv. verticale drainage, EPS, geforceerde consolidatie
e.d..; door de aanzienlijke tijdswinst die kan worden geboekt is het echter bij een snel te realiseren oplossing vaak wel de meest economische oplossing"
- er zou een risico kunnen zijn dat op plaatsen waar de nieuwe weg en de oude elkaar kruisen als het ware
drempels ontstaan, maar dit geldt alleen wanneer de oude weg nog aan zetting onderhevig
is (bij oudere rijkswegen en provinciale wegen is dit per definitie niet het geval).