![]() |
![]() |
![]() |
Ook,
soms:
verstijfde staafboogbrug. De boogbrug is één van de oudste typen
vaste brug. De Romeinen en de vroegere Chinezen hebben deze constructie gebruikt in veel bouwwerken waar het zeer degelijke constructies bleken te zijn.
De boogconstructie heeft een gelijkmatige belasting
door samenwerking
van boog, wegdek en steunpunten.
De klassieke boogbrug is opgebouwd uit wiggen. Denk aan een rij boeken die je samenperst met je handen en zo uit de boekenkast
kunt halen. Als je ze niet hard en gelijkmatig samendrukt, vallen ze op de grond.
De drukkrachten van de bovenste wig worden gelijkmatig naar rechts en links uitgeoefend. De aanliggende wiggen zetten deze drukkrachten gelijkmatig verder naar de volgende wiggen links en rechts. De hoofddraagas is hier de
boog.
De belasting wordt door middel van normaalkrachten via de boog naar de ondergrond
gebracht: deze (normaal)krachten kunnen onderverdeeld worden in een verticale
kracht (een
trekkracht op de boog), een drukkracht op het steunpunt en een horizontale
kracht (de
spatkracht).
De spatkrachten trekken de steunpunten of
pijlers uit elkaar. Er moet dus iets komen tussen de boogconstructie dat de twee uiterste punten
weer samentrekt.
De horizontale ligger, het
wegdek, kan deze functie vervullen en werkt dan als trekstang. De
stijfheid van de brug wordt dus verkregen door de
horizontale ligger. De horizontale ligger
verbindt ook begin- en eindpunt van de boog. De trekkrachten op de boog
ontlasten de horizontale verstijvingsligger; door de boogconstructie wordt de
draagkracht van de ligger vergoot.
Als verstijvingsligger kan, zeker voor
grotere overspanningen, ook een vakwerkligger
worden toegepast.
De
boog van de boogbrug kan zich bevinden:
- onder het wegdek bevinden
(klassieke boogbrug),
- boven het wegdek (een vaak toegepaste
vorm)
- ergens daar tussenin "door het wegdek".
In
alle varianten brengt de boog de krachten over naar de bruggenhoofden
(landhoofden).
De variant met de boog onder het wegdek zal bijna altijd een
"berg-boog" hebben zodat de scheepvaart in het midden van het
vaarwater weinig hinder heeft van de boog (een "dal-boog" kwamen wij
uitsluitend tegen bij MVL
Bridges, een leverancier van bruggen voor miniatuurtreinen, afbeeldingen).
Een aan de vier hoekpunten opgehangen bevroren doek is (omgekeerd) de
natuurlijke vorm van de boog bij die afstanden tussen de "steunpunten"
("natuurlijke boog").
klassieke boogbrug |
klassieke
boogbrug met meer bogen |
![]() |
![]() |
natuurlijke boog (zoiets als ook gaudi gebruikte) | |
![]() |
|
boog boven het wegdek | boog dóór het wegdek |
![]() |
![]() |
boog onder het wegdek | boog
onder het wegdek (dit type is zeer zeldzaam) |
![]() |
![]() |
Met dank aan
Bruggenstichting,
Werkstukken,
Bureau
Monumenten en Archeologie Amsterdam, het boek "Over bruggen"
van H. de Jong (Delft
University Press) en het boek "Bruggen in Nederland" (2001) van Henk
de Jong en Nico Muyen.
Eng. arch bridge, arched bridge; deck arch bridge (boog onder
wegdek), half-through arch bridge (boog boven wegdek), half-through arch bridge
(tussengelegen wegdek), tubular arch bridge (a bridge in which the
main supporting members are arch tubes)