Een multidisciplinair team is een
groep specialisten, waarvan velen of allen in een ander vakgebied, die samenwerken aan een
bepaalde opdracht waarbij kennis in de verschillende vakgebieden ingebracht
wordt om de opdracht tot een succes te maken. Vaak zijn de teamleden niet alleen
vertegenwoordigers van een andere vakgebied, maar ook afkomstig van
verschillende afdelingen binnen een bedrijf wat teamvorming kan bemoeilijken
maar ook juist kan vergemakkelijken ("ha, eindelijk mijn blik
vergroten").
Aspecten
- er verandert veel in de maatschappij, in bedrijven en in
bedrijf-klant-relaties
- doorlooptijden worden steeds korter (om de concurrentie vóór te blijven en om klanten te behouden)
- doorlooptijden worden steeds langer (meer mensen moeten er wat van zeggen,
wachttijden overal, protocollen, procedures)
- vakmensen moeten niet blindvaren op hun specialisme en op bestaande
protocollen
- problemen worden vaak afgeschoven naar anderen (andere afdelingen) of blijven
vaak "binnen de afdeling" (tot het probleem vanzelf groter wordt)
- de teamleden accepteren elkaars inbreng
- de teamleden moeten goed met elkaar overweg kunnen (geen oud zeer, geen
stilgevallen types, geen haat en nijd)
- belangrijk is "openstaan voor nieuwe ideeën, actief vragen stellen om een dialoog op gang te brengen, interesse tonen en nieuwsgierig zijn"
- een multidisciplinair team kan ook uit leden van verschillende bedrijven
bestaan (bijvoorbeeld om een probleem met een gebouw op te lossen).
Voordelen van een multidisciplinair team
- door de verschillende specialisten en specialismen komen eventuele problemen
van een oplossing, nieuwe methode o.d. eerder aan het licht
- het resultaat staat voorop; alle aandacht dient zich daar op te richten
- soms is er strijd tussen afdelingen en worden ideeën of plannen van een
andere afdeling niet geaccepteerd (vooral in ambtelijke organisaties)
- korte lijnen en veel specialismen kunnen de oplossing van een probleem
versnellen (elke specialist kan immers ook weer bij zijn collega's te rade gaan)
- teamleden staan open voor elkaar; wat voor de één een eenvoudige oplossing
is, kan de ander in grote problemen brengen
- overleggen met mensen vanuit andere disciplines kan de onzekerheid,
onduidelijkheid en ongrijpbaarheid van de opdracht (gedeeltelijk) wegnemen
- teamleden leren van elkaars kennis en kunde
- in de bouwwereld en in de software-wereld zijn multidisciplinaire teams zeer
vruchtbaar gebleken.
Nadelen van een multidisciplinair team
- de specialist neemt uit gemakzucht, lafheid of angst zelf geen beslissing meer, maar wacht op de
vergadering van het multidisciplinaire team
- traditionele patronen worden niet doorbroken maar de leden blijven in hun
schulp zitten
- er wordt teveel gepraat, te weinig geluisterd en vooral te weinig actie
ondernomen
- er wordt (veel) te lang gewacht met een beslissing, men veronderstelt dat
iedereen immers zijn mening moet geven
- niemand voelt zich verantwoordelijk voor een oplossing of voor opvolging van
het probleem én niemand is blijkbaar verantwoordelijk
- een specialist wil zich niet mengen in het specialisme van een ander (omdat
hij dat zelf ook niet wil)
- er wordt teveel doorgeschoven naar de volgende vergadering van het
multidisciplinaire team
- er worden steeds nieuwe of gewijzigde protocollen gemaakt om alles in de hand
te kunnen houden (maar waardoor alles enorm vertraagt)
- de integraal gepresenteerde oplossingvan een probleem krijgt een veel belangrijker
lading, belangrijker dan het probleem is
- veel oplossingen zouden én-én kunnen zijn maar bij "integraliteit"
komt het nog wel eens voor dat het alleen-maar-deze-oplossing is (dwingend,
juist zonder oog voor andere mensen, andere meningen, andere oplossingen)
- een probleem wordt steeds doorgeschoven naar een andere afdeling
- het overleggen duurt zó lang dat het probleem al veranderd is of op een andere
manier is opgelost
- er wordt teveel bijgehaald: oplossingen worden aan-elkaar-gekoppeld
gepresenteerd; vaak gebeurt dat bewust, om een groter bereik (scope) van de oplossing
te verkrijgen en
om meer macht te hebben van degenen die erbij betrokken (vaak bij politieke en
milieuvraagstukken).
Natuurlijk, twee weten meer dan één. Maar welke vakgebieden en wie als professionals
betrek je bij het team? En kun je sowieso wel over je grens heen kijken? Kun je de
zienswijze van de ander volgen? Kun je argumenten van de ander weerleggen? Laat je je niet
inpalmen door de al of niet correcte redenen die een ander aanhaalt?
Dus: denk na, overweeg, vraag om details, vraag om voordelen én om nadelen, vraag
juist ook bij de "tegenstander" (voor de broodnodige tegenargumenten of simpelweg een
andere invalshoek).
Kritische noot
- In de medische wereld zijn multidisciplinaire teams helaas vaak uitgegroeid
tot vertragers en tijd- en geldverslinders. In de protocollen-wereld van medici wordt
vaak het herstelplan verschoven (nog een onderzoek erbij voordat we kunnen
beslissen), wordt veel te lang gewacht
met een beslissing, niemand voelt zich verantwoordelijk voor een spoedig
herstel van de patiënt, de patiënt krijgt pas na dagen te horen wat besloten
is waarna nog een afspraak gemaakt moet worden voor een nieuw, veelal nutteloos
onderzoek (veel kosten met een miniem resultaat, maar het multidisciplinaire
team is heilig).
- Ook in de politiek komen slechte voorbeelden voor: de trage werkwijze, de
wisselend lacherige, laconieke, afzijdige en tegenstrijdige opmerkingen en
volhardend hun fouten ontkennend, heeft experts in de Corona-tijd een zeer
slechte naam bezorgd. Het gewone volk kotst niet onterecht van als wat
"expert", "deskundige" of "specialist" is. Dat
onvolwassen gedrag van politici en "deskundigen" is men (helaas)
meestal wel zeer snel vergeten: met de verkiezingen laat men zich toch weer
wat op de mouw spelden.