Ook:
asfaltbeton. Asfalt is een mengsel van grind
of steenslag, zand en een zeer fijne vulstof dat met bitumen
aan elkaar wordt gekleefd. (Bitumen is het bindmiddel.)
Al in de oudheid kende men asfalt. Het werd gewonnen op die plaatsen waar in de natuur de ruwe aardolie aan het aardoppervlak tevoorschijn kwam en zich mengde met stenen en zand.
Nadat de vluchtige delen uit de olie verdwenen (verdampten) bleef een soort asfaltmengsel over dat duizenden jaren geleden al werd gebruikt voor het afdichten van waterbouwkundige constructies en het aanleggen van wegverhardingen.
Tegenwoordig wordt asfalt geproduceerd in moderne asfaltfabrieken, en nog steeds met praktisch dezelfde grondstoffen.
Globaal is de samenstelling als volgt (in massa-%):
stenen (korrelgrootte 2 tot 20 mm) 57%, zand (van 0,063 mm tot 2 mm) 30%,
vulstof (fractie < 0,063 mm) 7,5%, bitumen 5,5%.
Mengsels met een steenskelet, zoals het zeer open asfaltbeton
(ZOAB), worden gekenmerkt door een zeer hoog gehalte aan stenen,
minstens 70% van het droge aggregaat.
Het aanbrengen van een laag asfalt op het zand, op een fundering of
een reeds aangebrachte verhardingslaag gebeurt machinaal door middel van een asfaltspreidmachine.
De verwerkingstemperatuur ligt tussen de 130 en 190 graden Celsius. De snelheid waarmee de asfaltlaag kan worden aangelegd varieert tussen de 6 en 10 meter per minuut, afhankelijk van de dikte en breedte van de aan te brengen laag. Direct na het aanbrengen zorgen walsen ervoor dat het asfalt optimaal wordt verdicht. Zodra het asfalt is afgekoeld kan het verkeer er gebruik van maken.
ZOAB+ is ZOAB met 1% extra bitumen. (Twee nieuwe varianten ZOAB zijn getest (vanaf
2013), het leab-pa+ ofwel laag energie asfaltbeton poreus asfalt+ (vervelend
dat kinderlijke +-gedoe als toevoeging in de namen) dat bij een temperatuur van
110 graden C geproduceerd wordt, en asfalt met acrylvezels die de erosie van de bitumen moeten vertragen, wat de levensduur verlengt. In 2017 is er blijkbaar
nog steeds geen goed testresultaat.)
Het zogenoemde "koudasfalt"
hoeft niet opgewarmd te worden om verwerkbaar te zijn, maar dit asfalt
is wordt alleen gebruikt voor kleine en meestal tijdelijk herstellingen aan het wegdek.
Een tekst van InfraSupply over haar koudasfalt: "Koudasfalt is een product dat gemaakt is van
split en zand met een kationische polymeeremulsie. Door zijn gunstige eigenschappen is koudasfalt uitermate geschikt voor diverse asfaltreparaties zoals het uitvullen van gaten, verzakkingen en repareren van sleuven."
Het zogenoemde drain-crete is een zeer open betonmengsel (een groot
aandeel grind) dat speciaal is samengesteld voor parkeerplaatsen, parkeerdekken,
opritten, patio's, fietspaden, straten e.d.
Asfalt kan gewapend worden uitgevoerd, bijvoorbeeld met Bitutex.
Bij de asfaltproductie van Laag-Energie AsfaltBeton (LEAB) van BAM-Infra
wordt minder energie te gebruiken omdat deze asfaltsoort bij een lagere temperatuur
van 90-100 graden in plaats van ca. 165 graden Celsius verwerkt kan worden. Dit
asfalt wordt ook LT-asfalt genoemd (Lage Temperatuur asfalt).
ZOAB bevat ca. 20% holle ruimtes. Tweelaags ZOAB heeft nog wat meer holle ruimtes en absorbeert het verkeerslawaai met ca.
3 dB t.o.v. éénlaags ZOAB (ca. 5 dB t.o.v. Dicht AsfaltBeton (DAB); bij DAB
drijft het steenachtig materiaal als het ware in de bitumen).
Asfalt kan volledig worden hergebruikt, al of niet ten behoeve van
"nieuw" asfalt; BAM heeft bijvoorbeeld een zoab met een
recyclingpercentage van 80% (in een uitzonderlijke situatie zelfs 93%).
"De meest gebruikelijke opbouw van tweelaags
ZOAB bestaat uit een grove onderlaag van zeer open asfaltbeton met een éénkorrelig steenslag
(korrelgrootte
11/16) en een dunne toplaag van fijn zeer open asfalt (4/8)."
Met Latexfalt kan
het ZOAB een "verjongingskuur" ondergaan: Latexfalt is een substantie
die het ZOAB binnendringt en de flexibiliteit van de hechtbruggen vergroot
waardoor de levensduur fors toeneemt.
Steenmastiekasfalt (SMA) is een ZOAB waarbij een deel van de holle ruimtes is
gevuld met mastiek (een mengsel van zand, bitumen en
vulstof).
Epoxy-asfalt is een nog experimenteel soort dicht asfaltbeton (2017). Bij
dit asfalt is epoxy aan de bitumen is toegevoegd waardoor het stijver en toch
elastischer en sterker moet worden en dus veel langer mee moet gaan dan andere
soorten asfalt.
hoe dik is een wegdek?; lagen asfalt wegdek na verwijderen; elke
asfaltlaag is hier ca. 20 cm dik (foto joostdevree):