![]() |
![]() |
![]() |
De Hop-dobber is een speciale, aangepaste stortbuis met drijflichaam
voor het storten van onderwaterbeton. Met de Hop-dobber kan de
onderwaterbetonvloer vrij nauwkeurig worden gestort, zowel wat betreft
de uiteindelijke samenstelling van het beton onder water als de hoogte
van de vloer. Onderwaterbeton wordt o.m. toegepast bij bouwkuipen
van grotere bouwwerken.
De "dobber" ontstaat door het drijflichaam aan de stortbuis. Het drijflichaam moet de stortbuis een
geringe naar beneden gerichte kracht geven zodat de stortopening iets in het al gestorte onderwaterbeton rust en er geen water bijkomt;
wanneer er water bij het beton komt, kunnen er insluitingen ontstaan
van water en kan het beton ontmengen
door uitspoeling. De onderzijde van de stortbuis laat men tot maximaal
10 cm van de werkvloer zakken, d.w.z. net boven de onderwapening.
Al stortend "drijft" de trechterpijp als een dobber omhoog. Op de trechterpijp staan maatstrepen zodat men de hoogte van de gestorte vloer weet.
Met de rolbrug wordt de Hop-dobber verplaatst waardoor de vloer
gelijkmatig aangebracht kan worden.
De methode berust op het hydraulisch evenwicht tussen de waterkolom en de kolom
betonspecie in de stortbuis. Omdat beton zwaarder is dan water zal het beton
in de stortbuis op ca. 0,4-0,5 van de waterhoogte komen; door vertraging in het verevenen van de drukken en door de wrijving langs de stortkoker, is de kolom
betonspecie iets groter dan de theoretische 0,4 van de waterhoogte
(h/2 in de tekening).
Door het evenwicht is het storten goed te regelen, met slechts een 5 à 10 cm verschil per stortstrook. De strook die het storten beslaat, is ca. 160 cm.
De diameter van de stortbuis is afhankelijk van de waterhoogte van het werk, de
korrelgrootte van het toeslagmateriaal en de snelheid waarmee gestort
wordt; vaak is dat ca. 35 cm.
Om vermengen van water en beton tijdens de start van de stort te vermijden, worden als eerste gummiballen in de stortkoker gebracht zodat het eerste beton nauwelijks met water in aanraking komt.
Wanneer het werk zijn einde nadert, wordt water in de stortbuis
gepompt waardoor het evenwicht hydraulisch wordt verstoord en de
laatste betonspecie wordt gestort.
De werkvloer voor het te
storten onderwaterbeton is bij voorkeur grind
omdat grind met een (andere) stortbuis zeer vlak is te storten; die
starre stortbuis voor het grind kan worden bevestigd aan de wagen van
de rolbrug.
schema en stortstroken van de hop-dobber, met trechter, rolbrug, drijflichaam, onderwaterbeton, grind en stortstroken; klik voor groter: ![]() |
De Hop-dobber is vernoemd naar de "stortdobber" die sinds 1980 toegepast
is door ing. G.P. Hop.
Tekst gedeeltelijk en afbeelding uit het boek "Betonbouw deel 4, Berekenen, Dimensioneren, Constructie", Academia
Press, van ir. arch. J. Ritzen.