Santiago
Calatrava is architect, ingenieur en kunstenaar.
Door zijn technische en kunstzinnige capaciteiten omvat zijn architectuur
ranke, bijna organische of zoömorfe vormen, die vaak op het randje liggen van de technische mogelijkheden. Calatrava ontwerpt vooral grotere
gebouwen (luchthavens, stations,
bruggen, operahuizen, hoge torenflats) en
staat in het bijzonder bekend om zijn elegante en technisch complexe bruggen.
Calatrava is geboren in 1951 in de buurt van Valencia, bezocht al jong een school waar hij leerde tekenen en schilderen, studeerde architectuur aan de Hogere Technische School (Escuela Técnica Superior de Arquitectura, afgestudeerd
1975). Gevoed door zijn belangstelling voor wiskunde studeerde hij Bouwkunde aan de ETH Zürich (Eidgenössische Technische Hochschule Zürich, afgestudeerd
1979). Hij vestigde zich met een eigen kantoor in Zürich en in 1989 in Parijs.
"Ik was vastbesloten alles waarmee ik in de opleiding had gewerkt, opzij te schuiven en als een ingenieur te tekenen en te
denken". Eenvoudige vormen spreken hem het meeste aan, soms was één van zijn sculptures de bron voor een nieuw architectonisch kunstwerk (denk aan de Turning
Torso). Het uiteindelijke bouwwerk vertoont bij Calatrava een opvallend gedetailleerde gelijkenis met zijn schetsen,
waarin hij zoekt naar de plasticiteit in de architectuur. Die beeldende kracht vindt
hij vaak door zijn schetsen van menselijke lichamen in krachtige houdingen
(figuurstudies): bouwelementen zijn als spierbundels, alles is potentiële
energie. Anderzijds houdt Calatrava van wiskunde en techniek. "Calatrava beschouwt het werk van ingenieurs als de kunst van het mogelijke en is op zoek naar een nieuwe vormentaal, die op technisch inzicht berust en toch geen ode aan de techniek
is".
Hij laat zich inspireren door de werken van Gaudí, waarin ook dat organische
voorkomt en waarin de techniek aan de natuur ontleend wordt: dierlijke vormen, schuine pijlers, bekleding van scherven geglazuurde
tegels.
In het ontwerpproces blijkt Calatrava's oog voor detail en de wil iets moois te maken (voor anderen),
zijn inlevingsvermogen, zijn zoeken naar nieuwe vormen. "Architectuur heeft een groot geheim: haar menslievende karakter".
1999-2004 turning torso, malmö, zweden, hoogbouw in spiraalvormig, negen blokken met elk vijf verdiepingen draaien uiteindelijk een kwart slag, een stalen steun over de volle hoogte maakt er één geheel van, een diagonaal en een horizontaal als windverband per blok geeft extra aan dat elk blok bevestigd is aan die ene as, door per verdieping een kleinere stang aan de as te bevestigen lijkt de as op een gedraaide ruggengraat (vandaar het geheel als
"turning torso"), er is een inwendige kern met liften en trappen, op elke verdieping zijn er één tot vijf appartementen,
calatrava maakte gebruik van prefab bouwelementen waardoor de bouw versneld werd, mooi voorbeeld van techniek en architectuur
(foto el
plan b arquitectura):
1999-2003: drie bruggen in hoofddorp, de luit, de citer en de harp; de
eerste foto, copyright peter
bijkerk fotografie, toont een fraaie nachtopname van de citer, de
tweede foto toont een
zicht van boven van dezelfde brug (google
maps):
1998-2001: bodegas ysios, laguardia, spanje, de (vereiste) langgerekte vorm heeft een enorm golvend dak van met afzonderlijke langwerpige blokken, het uitkragende dak
fungeert over de gehele breedte als luifel (luifeldak), de
"massieve" luifels drukken kracht uit, de dakelementen zijn van multiplex met aluminium bekleed:
1993-1998: station oriente, lissabon, portugal, voor de overkapping zijn zeer hoge boomachtige pijlers toegepast met fijne vertakkingen, de overkapping is 78x238 meter, draagconstructies als aangespannen spierbundels, groot luifeldak boven de hoofdingang:
1991-2006: operagebouw (rechts op de
foto), planetarium (links op de foto) en museum van wetenschappen in valencia,
spanje, ribben en boogvormen, oogvormig planetarium met een enorme glazen luifel met rasterpatroon ("wimpers"), ribachtige kristalachtige betonconstructie museum, het operahuis
lijkt ook op een gigantisch ruimteschip,
"monumentale sculptuur" (foto gustavo
naharro):
1991-2003: auditorium op tenerife, extreem fraaie vormgeving met schaaldaken; het gebruik van witte
tegelscherven op binnenmuren verwijst naar gaudí, vertoont enige gelijkenis met het bekende operahuis in
sydney, lijkt op een puntig blad dat in tegengestelde richting hoog boven andere maar verwante bladen
(foto freakyman):
1989-1994: tgv-station luchthaven lyon saint-exupéry (oorspronkelijk lyon-satolas): uitzonderlijk fraai ontwerp, plattegrond heeft de vorm van een vogel die op het punt staat op te vliegen (lijkt ook op een pijlstaartrog met de vinnen naar boven), de
bouwelementen doen denken aan een geraamte of een borstkas, futuristisch ontwerp, exterieur
is 's avonds in bijzondere kleuren staalblauw en zeegroen (foto teematoe;
discl.):
1987-1992: alamillo-brug la cartuja-viaduct, sevilla, spanje, één 142 m hoge pyloon hangt sterk naar één kant en kan daardoor de krachten van de 13 paar tuien opvangen waaraan de brug hangt, de met cement/beton gevulde pyloon vormt het tegenwicht van de brugvloer en belasting, een zeer strakke brug die vaak
nagebootst is, o.m. de erasmusbrug in rotterdam (foto southern
methodist university):
1984-1987: bach de roda - felipe ii brug in barcelona, spanje, een uitzonderlijke boogbrug, stoer maar slank, het voetgangersdeel aan de randen van de
brug waaiert speels uit, de brug is een voorbeeld van het feit dat aan de onderzijde van de constructie het materiaal en de vorm robuuster is dan de hoger gelegen delen
(foto bridges
of the world):
1983-1990: bahnhof stadelhofen in zürich, zwitserland, verbouwing van een
treinstation uit 1894, schuine pilaren (gaudí-achtig) voor het nieuwe
deel dat het talud met bomen draagt,
het grijze beton doet wel goedkoop aan, maar de rondingen maken het geheel
vriendelijker en er kan veel daglicht toetreden door grote geronde
muuropeningen en door de glazen luifels boven de perrons (foto metro
centric):
1983-1985: magazijn ernsting in coesfeld-lette, duitsland, vooral de aluminium
toegangsdeuren van het magazijn, zijn interessant, op een speciale manier
openen en sluiten de deuren, rasterlijnen en "het oog" zijn hier
al aanwezig: