ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ Toets
een onderwerp in het zoekboxje, of
klik op één van de letters A..Z hierboven.
Berlage
Berlage *)
De jonge Hendrik Petrus Berlage wilde eigenlijk schilder worden, maar
bleek meer talent voor architectuur te hebben. Omdat er in Nederland geen
goede opleiding in die richting bestond, studeerde hij van 1875 tot 1878
aan de Technische Hogeschool van Zürich. Daar kwam hij in contact met
architecten die zich afzetten tegen de op dat moment overheersende
neostijlen, met bijbehorende overdadige versieringen. Op basis van hun
denkbeelden ontwikkelde Berlage later een eigen stijl, waarvan wellicht de
Amsterdamse School de opvolger was. Berlage ontwierp niet alleen
gebouwen, maar ook de inrichting ervan, het meubilair en zelfs drukwerk.
Het ontwerpen van andere objecten dan gebouwen kwam vaak voor.
Naast architect was Berlage ook stedenbouwkundige.
Zijn ontwerp voor Amsterdam-Zuid bestond uit grote, monumentale
woningblokken.
Ideeën
Technische en maatschappelijke
ontwikkelingen waren, aldus Berlage zelf, voor hem de basis van zijn bouwkunst.
In ieder geval wilde hij zich afzetten tegen het eclecticisme
van de 19e eeuw. Hij
wilde geen moderner materiaal als beton maar "eerlijk" materiaalgebruik, dus hout moest er gewoon
uitzien als hout, en steen als steen, zonder te worden
bepleisterd of overgeschilderd. Als hij decoratie gebruikte,
moest dit een functie hebben. Voor Berlage draaide architectuur om
de samenhang tussen constructie
en versiering, en om het evenwicht tussen doelmatigheid en schoonheid.
Berlages beroemdste werk: de Beurs van Berlage
In 1896 kreeg Berlage de belangrijke
opdracht voor het bouwen van een nieuw beursgebouw in Amsterdam.
Hij maakte vele ontwerpen voordat in 1898 uiteindelijk de bouw
begon van de Beurs van Berlage aan het Damrak. Hiervoor werkte hij
zijn ideeën uit: hij moest niets hebben van op
oude stijlen gebaseerde ornamenten. Hoewel Berlage eigenlijk
weinig op had met nieuwe materialen, is de Beurs betrekkelijk sober en de constructie is duidelijk te zien.
De verschillende materiaalsoorten behielden hun eigen karakter. Zo
ontstonden er contrasten tussen bakstenen muren, hardstenen elementen en
overkappingen van glas en staal.
Berlage paste bij de Beurs decoratie toe "als dat zinvol was voor de
constructie". Het gebouw bezorgde hem in bepaalde kringen een grote reputatie.
Andere werken
Na de Beurs stroomden de opdrachten binnen. Berlage had een groot netwerk
van vrienden en gebruikte graag vernieuwende ideeën van ander architecten als
K.P.C. de Bazel (bouwen als "systeem", de Wereldhoofdstad), J.H. de
Groot (geometrische proporties), J.L.M. Lauweriks (universaliteit,
"gemeenschappelijke bouwkunst") en H.J.M. Walenkamp (strakke
baksteenvlakken). Voor de gemeente Amsterdam
ontwierp Berlage onder meer de Nieuwe Amstelbrug en een aantal
bouwprojecten voor volkswoningen, bijvoorbeeld uitbreidingsplannen voor Amsterdam-Zuid en Den Haag. Ook ontwierp
Berlage vele woonhuizen, zoals het Jachtslot St. Hubertus in
Hoenderloo (Park De Hoge Veluwe). Zoals zoveel architecten bedacht
hij veel grootschalige
projecten, die nooit zijn uitgevoerd. Berlage heeft zich wel nieuwe
bouwtechnieken eigen gemaakt, maar vergat zijn oorspronkelijke
ideeën nooit. Toch gold hij niet meer als de grote vernieuwer,
zoals hij dat zeker tot 1914 was geweest. Jongere generaties architecten ontwikkelden nieuwe
stijlen. De Amsterdamse School is daar het
bekendste voorbeeld van.
Berlage heeft, mede door zijn reizen in de VS in 1911, de ideeën van Frank
Lloyd Wright naar Nederland gebracht en daarmee meer horizontalisme en
structuur in de architectuur gezet. Berlages modernste en mooiste ontwerp is waarschijnlijk het Kunstmuseum Den Haag
(zeer lange tijd Gemeentemuseum Den Haag geheten, maar die naam moest natuurlijk
weer veranderen, ingegeven door overbodige gemeentelijke kunstadviseurs of
wellicht door de landelijke subsidieverstrekkers die steeds meer belachelijke
eisen zijn gaan stellen en die anders geen subsidie meer verstrekken).