Een ijsbreker of stroombreker is in de waterbouwkunde een vorm van
pijlerbescherming: een meestal
V-vormige toevoeging
aan een brugpijler om die pijler
te beschermen tegen de verwoestende kracht van de
ijsschotsen die de rivier kan meevoeren (drijfijs) en tegen opstuwend
snelstromend water. De onderzijde van de pijler
krijgt hierdoor een bootvorm. De V-vorm naar de stroomrichting toe breekt grotere ijsschotsen in
kleinere delen en gaat het kruien ervan tegen (kruien is opstapelen van brokken
drijfijs), terwijl de andere zijde van de pijler (stroomafwaarts) afgerond
is om zo
min mogelijk turbulentie te veroorzaken.
Deze wigvormige, bijlvormige ijsbreker komt
uiteraard vaak voor bij bruggen over snelstromend water. De "bijl"
eindigt aan de bovenzijde waar geen ijs meer verwacht wordt, dus waar de hoogste
waterstand is. De scherpe V-vorm en een wat hogere ijsbreker
hebben het voordeel dat minder snel takken e.d. op de uitloop van de pijler
blijven liggen en de stroom van het water niet op die manier wordt gedwarsboomd.
De ijsbreker bevindt zich aan de kant waar de rivierstroom vandaan komt (waterstroom
is van bron naar monding van een rivier), maar aan de andere zijde van de brug zal de
afgeronde vorm van de pijler zijn nut bewijzen door de
zuigende werking van het water op de pijler zelf te verminderen en het ophopen
van takken e.d. aan die zijde tegengaan.
klik op de afbeeldingen voor groter
ijsbrekers bij de pont neuf, parijs (sanchez, pixabay):
ijsbrekers bij de pont royal, parijs (l'art
nouveau):
andere zijde van de ijsbreker-pijler; niet driehoekig, maar halfrond om
turbulentie van het rivierwater aan die zijde van de brug tegen te gaan, maastricht (nederland
monumentenland):
ijsbrekers, hoger dan het dek van de brug, maar dat kan ook uit
overwegingen van verdediging zijn (hier: een versterkte brug) of architectonisch (pont valentre,
cahors, 14e eeuw, foto nero b, tripadvisor):
bebouwde ijsbrekers bij de ponte vecchio, florence (firenze
albergo):