home  

© / contact, lid NVJ

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z  
 


thuisbatterij

 

thuisbatterij, thuisaccu

De thuisaccu of thuisbatterij is een elektrisch apparaat dat gevuld wordt met stroom van de eigen pv-panelen (zonnepanelen), met goedkope stroom van het openbare elektriciteitsnet of van een ander privé-net, of met stroom van een andere bron (windmolentje). Thuisbatterijen staan in de belangstelling omdat er steeds meer zonnepanelen komen en de aan het openbare net teruggeleverde stroom problemen geeft (terugleverkosten, zeer lage opbrengst, uitschakelen van de zonnepanelen door netbeheerder). Omdat het elektriciteitsnet steeds vaker zwaar belast is, is de kans op congestie (ophoping, vol raken) steeds reëler. Omdat uitbreiden van het openbare net veel tijd en geld kost, proberen de netbeheerders en energiebedrijven vooralsnog het terugleveren van elektriciteit te ontmoedigen (financieel en technisch).

Het zelf gebruiken van de eigen opgewekte elektriciteit is meestal het meest efficiënt en goedkoop, maar dat betekent:
- stroom gebruiken wanneer die opgewekt wordt (vooral overdag in de zomer; gemiddeld wordt 30-50% van de opgewekte stroom zelf gebruikt)
- stroom opslaan in een grote accu / batterij (om later zelf te kunnen gebruiken of aanbieden aan het openbare net; met een thuisbatterij wordt gemiddeld 60-80% van de opgewekte stroom zelf gebruikt).

Het zelf gebruiken van de stroom (op het moment zelf of, opgeslagen in een batterij, later) is de beste manier om minder afhankelijk te zijn van het openbare elektriciteitsnet en dus ook van de grillen van netbeheerders en energiebedrijven.

Het is helemaal mooi als er, naast de thuisbatterij, een buurtbatterij (wijk-accu) is, die ook het vollopen van het openbare net gedeeltelijk kan voorkómen (zie eventueel bij buurtbatterij, ook in plaats van de thuisbatterij).


Belangrijkste nadelen van de thuisbatterij (op dit moment, 2025):
- fors duur (nog steeds), zeker als je er wat meer in wilt opslaan
- "ongelijkloop": zonnepanelen leveren nauwelijks elektriciteit als je veel elektriciteit nodig hebt (winter) en als er veel opgewekt wordt heb je weinig nodig (zomer); eventueel in de winter wel bij te laden tijdens lage stroomprijs vanuit het openbare net (maar die prijs is onzeker en als velen het doen wordt die prijs toch weer hoog...)
- opgeslagen elektriciteit "ebt weg" na een aantal dagen
- opslagcapaciteit is vrij gering vergeleken met de opslagcapaciteit van een accu van een elektrische auto (in de zomer is de thuisbatterij als snel gevuld)
- extra kosten voor installatie, aanpassing meterkast, extra apparatuur (eventueel nieuwe omvormer, laadpaal e.d.) en programmatuur (app's), eventueel abonnement
- faciliteiten van de thuisbatterij is sterk afhankelijk van het merk / leverancier (bijvoorbeeld zelf-sturing andere apparaten en "handelen in stroom", gebruik als back-up stroomvoorziening e.d.) én de vele leveranciers zijn hier vaag over of houden zich van de domme. 


Dit artikel behandelt:


twee systemen voor energieopslag en gebruik via een batterij

hybride systeem (vooral gebaseerd op gelijkstroom, DC); klik voor groter!
(memodo):

retrofit-systeem (vooral gebaseerd op wisselstroom, AC); klik voor groter! (memodo):



De thuisbatterij (thuisaccu)

De thuisbatterij is een batterij (accu) waar o.m. goedkope stroom van het openbare net en opgewekte stroom van zonnepanelen opgeslagen wordt om op een later moment zelf te gebruiken of terug te leveren aan het openbare net.


Een zeer belangrijk aspect is dat de thuisbatterij slim moet zijn om van de meeste voordelen gebruik te kunnen maken. Een softwarematig én technisch te regelen koppeling tussen elektriciteits-bronnen en -netwerken (thuisbatterij opladen of ontladen van en naar ander net of andere accu), is ideaal als dat o.m. omvat:
- juiste aansluitbaarheid van de onderdelen van je netwerk (onderdelen als zonnepanelen, omvormer en batterij moeten compatibel zijn en technisch en softwarematig aan te sturen; de meterkast met energiemeter ("slimme meter" van het energiebedrijf) moet extra onderdelen bevatten om e.e.a. mogelijk te maken; dus nagaan welke onderdelen van het batterijsysteem / zonnepanelensysteem / thuisnetwerk enz. werkelijk met elkaar kunnen samenwerken)
- thuisbatterij en pv-installatie (zonnepanelen)
- thuisbatterij en woning-net
- thuisbatterij en openbare net / energiebedrijf (om te profiteren van laag tarief e.d.; bij een dynamisch contract opslag bij lage prijs, dus aankoop bij veel aanbod van energie, en ontladen van overschot bij hoge prijs, dus verkoop bij laag aanbod)
- thuisbatterij en auto-accu (indien van toepassing)
- thuisbatterij en warmtepomp en boiler?

Voornaamste redenen om een thuisbatterij aan te schaffen:
- door zelf opgewekte stroom op een ander moment zelf te gebruiken maakt je minder afhankelijk van het energiebedrijf en geeft financieel voordeel
- het maakt handelen in stroom eenvoudiger, wat de energiekosten drukt
- voor bedrijven, niet voor particulieren: financieel voordeel omdat bijna de helft via de Energie-Investeringsaftrek van de fiscale winst kan worden afgetrokken.

Bedenk vooraf:
- een huishouden verbruikt 5-10 kWh per dag (bij gebruik van een warmtepomp mogelijk meer)
- zonnepanelen leveren voor 8 panelen ca. 2500 kWh per jaar;
bij een jaar-productie van bijvoorbeeld 2420 kWh wordt in het koude halfjaar opgewekt aan elektriciteit slechts ca. 1,5 kWh per dag en in het warme halfjaar ca. 5 kWh per dag, zie tabel zonneschijn en productie zonnepanelen 
- het deel dat zonder thuisbatterij zelf verbruikt wordt (van wat opgewekt is door de zonnepanelen) is 30-40%, dus wat vanuit de zonnepanelen aan de thuisbatterij geleverd kan worden is aanzienlijk minder dan die dagproductie van de zonnepanelen
- een thuisbatterij heeft meestal 5-20 kWh capaciteit (een auto-accu als gauw 50 kWh)
- een thuisbatterij die door zonnepanelen gevuld moet worden, wordt in het koude seizoen nauwelijks gevuld (bij 8 panelen) 
- het aantal uren zonneschijn is in koude halfjaar ca. 550 (dat is ca. 3 uur per dag) en in het warme halfjaar ca. 1220 (dat is ca. 6,5 uur per dag), zie eventueel tabel zonneschijn en productie zonnepanelen 
- misschien is in het koude seizoen laden / ontladen vanuit het openbare net (aan de hand van de marktprijs) het meest zinvol bij thuisbatterijen, maar in de winter kan de elektriciteitsprijs juist hoog zijn door het vele verbruik van warmtepompen, airco's met warme lucht e.d. en de geringe productie door de pv-panelen thuis... (de tijd zal het leren).

Autoaccu
Steeds meer mensen nemen een elektrische auto. Wanneer de eigenaar zelf een laadpaal / laadpunt heeft en de auto niet dagelijks nodig heeft op een andere locatie, kan onder een aantal voorwaarden die accu goed gebruikt worden als tijdelijke opslag. De autoaccu heeft meestal 50 à 80 kWh opslag terwijl de meeste thuisbatterijen slechts 5 à 10 kWh kunnen opslaan... Eén van de voorwaarden is bijvoorbeeld dat de laadpaal bidirectioneel laden moet ondersteunen (twee richtingen op: opladen én ontladen naar batterij of elektra thuisnetwerk of  het openbare net). 
Als je de autoaccu voor 80% van de laadcapaciteit bestemt als "thuisaccu", dan hou je vaak toch nog een actieradius over van 80-100 km. Vooral voor mensen met een dynamisch energiecontract zeer interessant. Ook de netcongestie kan daardoor fors ontlast worden (netcongestie is het vollopen van het elektriciteitsnet door enerzijds veel zonnepanelen en windmolens en anderzijds veel afname door elektrische auto's, warmtepompen enz.).
Zie eventueel verder bij autoaccu verderop, ook voor allerlei haken en ogen.

Soorten thuisbatterij
De vier meest gebruikte soorten staan hieronder vermeld: zie de tabel hieronder voor allerlei aspecten, voordelen en nadelen. 

Welke soort thuisbatterij is het beste om aan te schaffen? 
Dat hangt van de situatie af. Voor 2025 geldt: in het algemeen is het de LFP-batterij. Bij veel beschikbare ruimte en geen noodzaak van snel laden / ontladen kan aan de zoutwater-batterij worden gedacht. De goedkoopste batterij is de loodzuur-batterij (zoals in de auto), maar die heeft onder meer als nadelen dat die veel onderhoud vraagt, nogal omvangrijk is, minder laadcycle heeft en brandgevaarlijk is. Voor de "oude" Li-ion is nog wel veel aanbod, maar o.m. aspecten als brandgevaarlijkheid, geringe levensduur, minder laadcycli en milieufactoren kunnen een rol spelen.

Tips:
- Raadpleeg de tabel voor wat u belangrijk vindt en vraag altijd na bij de leveranciers! 
- De opties van de thuisbatterij en vooral de software en de omvormer die erbij horen, zijn zeer belangrijk (koppelbaarheid en stuurbaarheid met zonnepanelen, eigen elektriciteitsnet thuis, openbare net, auto-accu, kan ik ermee handelen enz. enz., zie ook verderop)!
- Denk ook eens aan een auto-accu (als die ook overdag beschikbaar is), die levert veel meer capaciteit (50 kWh) dan de meeste thuisbatterijen (5-20 kWh)!


Het type wordt bepaald door de manier waarop en de materialen waarmee de energie wordt opgeslagen: 
- de Litium-ion (Li-ion) is zeer bekend; de Li-ion variant LFP (litium-ijzerfosfaat, LiFePO4) is wat gunstiger dan de litiumion-batterij NMC (nikkel-mangaan-kobalt), vooral wat betreft levensduur en brandveiligheid (de LFP weerstaat hoge interne temperaturen, er is geen gevaar bij kortsluiting en blijft koel bij kamertemperaturen)
- het type lood-zuur is bekend uit de wereld van de brandstof-auto's, maar kan bijvoorbeeld niet zoveel laad-ontlaad-cycli aan
- het type met zout water is milieuvriendelijker maar is niet zo compact (lage energie-dichtheid) en nog niet zo lang op de markt.
De capaciteit (de theoretische hoeveelheid energie die de batterij maximaal kan bevatten) is afhankelijk van wat gewenst is, voor thuisgebruik vaak 5-20 kWh (de capaciteit is niet opgenomen in de tabel). De capaciteit wordt nog vaak bepaald aan de hand van de zonnepanelen, maar als het salderen is weggevallen juist ook door het moment waarop stroom duur of goedkoop is. Het moment van energieverbruik wordt belangrijker (auto-accu opladen, warmtepomp, airco), als er in de winter een aantal dagen veel zonneschijn is wil je die graag zelf gebruiken (dus veel opslaan) en vooral bij een dynamisch contract wil je gebruik maken van de extra goedkope elektriciteit van het openbare net (en terugleveren als de stroom duur betaald wordt). Een grotere capaciteit kan daarom gunstig zijn (koop anders een thuisbatterij die eenvoudig uitgebreid kan worden).
Het vermogen heeft te maken met de snelheid waarmee de batterij geladen en ontladen kan worden. Vermogen (in kW) en capaciteit (in kWh) worden vaak verwisseld, vandaar dat in de tabel simpelweg sprake is van "snel op- en ontladen (laad vermogen)".
De prijs kan de doorslag geven, maar de andere aspecten / kenmerken spelen zeker geen bijrol.
De levensduur is uiteraard belangrijk, zeker ook omdat bijkomende apparatuur en software moet worden aangeschaft.
Het aantal laadcycli (één cyclus is laden + ontladen, hoeft niet volledig te zijn) is vooral belangrijk als er veel laad- en ontlaad-acties zijn, bijvoorbeeld vanwege een dynamisch contract. Als elke dag de cyclus wordt doorlopen, dan moet de thuisbatterij toch zeker 5000 cycli meegaan. Het aantal laad-cycli wordt de laatste tijd wel steeds groter.
De ontladingscurve wordt meestal niet gegeven (een vlakke ontladingscurve betekent dat de spanning constant blijft naarmate de batterij leegraakt).
Als de energiedichtheid groot is, dan is de batterij dus relatief klein en vaak ook licht in gewicht. Bijvoorbeeld een zoutwater-batterij is daardoor groot en zwaar.
Het snel op- en ontladen (laadvermogen) wordt steeds belangrijker, zeker als er de tijdsblokken bij een dynamisch contract korter wordt.
Het capaciteitsverlies na volledig laden of na een aantal laad-ontlaad-cycli wordt steeds belangrijker omdat de batterij vaker zal laden en ontladen als het energiecontract dynamisch wordt (bijvoorbeeld elk uur prijsaanpassing).
De brandveiligheid is voor de gebruiker maar ook voor de verzekeringsmaatschappij belangrijk, vooral als er meer en meer batterijen worden geïnstalleerd.
Ook continu vermogen geeft informatie over het nut van de thuisbatterij bij gebruik van de batterij als eigen stroomvoorziening (bijvoorbeeld Tesla Powerwall geeft 5 kW continu en heeft 7 kW piekvermogen). 
De uitbreidbaarheid van de capaciteit is afhankelijk van het merk én van het model binnen dat merk. Vooral als in eerste instantie een (te) kleine batterij wordt aangeschaft, is modulaire uitbreidbaarheid gewenst (eenvoudig koppelbaar). Een leverancier meldt: "Let op: units binnen één toren moeten uit dezelfde serie komen! Men kan <model A> en <model B uit dezelfde serie> units niet onderling in één toren zetten." 
1-fase en 3-fase: "een 1-fase thuisbatterij kun je aansluiten op zowel een 1-fase als 3-fase hoofdaansluiting; een 3-fase thuisbatterij kan alleen worden aangesloten op een 3-fase hoofdaansluiting"; over het algemeen  heeft een 3-fase batterij ene groter vermogen en kan sneller laden en ontladen.
Extra fysieke eisen kunnen betrekking hebben op de energiedichtheid (kleine dichtheid geeft forse afmetingen), brandgevaar (stoffige omgeving) e.d. 

De notatie: + is positief (goedkoop, lange levensduur, geen brandgevaar e.d.).

       
  li-ion 
LFP
li-ion 
NMC
lood-zuur zout water
prijs -/+ - ++ -/+
levensduur +/++ (10-20 jr) -/+ (5-10 jr) -/+ (8-10 jr) ++ (15-20jr)
laadcycli (laden + ontladen) 4000 - 6000 2000 - 3000 ca. 1500? 5000?
energie dichtheid + (ca. 170 Wh/kg) ++ (ca. 290 Wh/kg) --/- (50-100 Wh/kg) -- (ca. 20 Wh/kg?)
snel op- en ontladen
(laad vermogen)
+ + -- --
capaciteit verlies + -/+? -- ++
ontladings diepte (DOD) ++ -? (laag, dus ongunstig) ++
brandveiligheid (prod. zuurstof of hoge temp.) ++ -- (licht ontvlambare elektrolyten) - ++
mag geheel ontladen worden + -- -- ++
piekvermogen ? ? ? ?
continu vermogen ? ? ? ?
beproefde techniek + + ++ --
schaarse onderdelen -/+ - + ++
gedrag bij lage temperatuur +/++ ++ ? ++
milieuvriendelijk +/++ - - ++ (lokale grondstoffen)
veel leveranciers - ++ ++ --
onderhoud vriendelijk ++ +? -- ++
efficiency (laad-verliezen, ontlaadverliezen, AC-DC conversies e.d) ? ? ? ?
binnen en/of buiten afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev.
garantie afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev.
1-fase en/of 3-fase afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev.
uitbreidbaarheid van de capaciteit afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev.
noodstroom (back-up) afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev. afh. merk lev.
extra fysieke eisen ? niet in stallen van dieren gebruiken neemt veel ruimte in,
ventilatie nodig,
niet in stallen van dieren gebruiken
 
neemt veel ruimte in


Voordelen van de thuisbatterij

Doel van de thuisbatterij is zelf opgewekte stroom op een later moment te kunnen gebruiken.

De voordelen van de thuisbatterij zijn o.m.:
- soms bijna noodzaak: opslag van stroom is voor bezitters van zonnepanelen bijna noodzakelijk wanneer het salderen verdwijnt, aan het openbare net geleverde stroom bijna niets meer oplevert, in het natte of koude seizoen zonnepanelen en wind nauwelijks energie opleveren (Dunkelflaute) en/of de terugleverkosten te hoog worden (overheid en energiebedrijven willen de saldering afschaffen: de overheid loopt veel energiebelasting en btw mis en de energiebedrijven lopen veel inkomsten mis)
- zelf opgewekte stroom zelf opslaan en zelf gebruiken: opslag van stroom maakt het mogelijk om op een later moment zelf te gebruiken (meestal overdag opslaan vanuit de zonnepanelen en 's avonds gebruiken)
- teveel geproduceerd: opslag van teveel zelf geproduceerde stroom (als aan het openbare net leveren niets oplevert of zelfs geld kost of onmogelijk is; het deel dat je zelf kunt gebruiken met een thuisbatterij wordt globaal gezien verbeterd van ca. 30% naar ca. 60%, soms zelfs 80%)
- energiekosten: terugleverkosten worden vermeden bij gebruik van een thuisbatterij (wanneer meer of alles wat door de zonnepanelen wordt opgewekt, zelf gebruikt kan worden, dan zijn de maandelijkse energiekosten waarschijnlijk lager)
- minder afhankelijk: opslag van stroom maakt je minder afhankelijk van het openbare elektriciteitsnet (van de energieprijzen en van de kuren van energiebedrijven en netbeheerders) 
- handelen in stroom is mogelijk, dus als een verdienmodel (bij een dynamisch energiecontract; "dit proces van opladen bij lage prijzen en ontladen bij hoge prijzen maakt een thuisbatterij economisch aantrekkelijk", maar kan de congestie wellicht juist verhogen)
- back-up bij stroomuitval (noodstroom): gebruik van opgeslagen stroom als het openbare net niet beschikbaar is, is afhankelijk van merk en type batterij/accu (vaak zijn nodig: een aparte backup-box of back-up interface of omvormer met offgrid-backup-optie, en in de meterkast een Automatic Transfer Switch ATS en extra stroom/stuur-kabels); ga na of bij uitval van het openbare net de thuisbatterij als noodstroomvoorziening automatisch wordt ingeschakeld of dat je zelf iets moet doen; de neoliberale regeringen hebben het voor het bedrijfsleven wel heel gemakkelijk gemaakt thuisbatterijen aan te schaffen: de Energie-Investeringsaftrek (EIA, tot en met 2028) stelt bedrijven in staat om 45,5% van het investeringsbedrag af te trekken van de fiscale winst en de btw is sowieso verrekenbaar; "Tesla Powerwall is een batterij die energie opslaat, stroomuitval detecteert en automatisch de energiebron van uw woning wordt wanneer het elektriciteitsnet uitvalt"
- de auto-accu kan theoretisch aan het netwerk aangesloten worden (wel afhankelijk van allerlei factoren!), zodat laden met eigen of goedkope stroom kan gebeuren en terugleveren als de prijs daarvan interessant is; de thuisbatterij is meestal veel kleiner dan de auto-accu, maar voor een deel geldt: opgeslagen stroom kan 's nachts worden gebruikt om de accu van de auto voor een deel te laden (als de thuisbatterij niet overdag volledig is geleegd)
- netcongestie: als het openbare net (te) vol is, kan de accu ervoor zorgen dat geproduceerde stroom (nog) niet het openbare net op gaat
- ook andere bronnen kunnen op de thuisbatterij aangesloten worden, te denken valt hierbij in eerste instantie aan het openbare net (bij goedkope stroom) en de auto-accu,  maar ook, hoewel daar minimaal gebruik van wordt gemaakt, aan windmolentjes e.d. (wel afhankelijk van allerlei factoren!)
- milieu (groene energie): meer niet-fossiele energieopslag wordt gewaardeerd.

Nadelen van een thuisbatterij

Er zijn helaas altijd wel nadelen te onderkennen. Ook blijkt vaak dat niet de thuisbatterij of auto-accu niet geschikt is voor alles wat je ermee zou willen (ga goed na wat wel en niet mogelijk is in uw situatie!).

De meeste nadelen zijn:
- ongelijkloop: zonnepanelen leveren nauwelijks elektriciteit als je veel elektriciteit nodig hebt (winter, koud, donker) en als er veel opgewekt wordt heb je weinig nodig (zomer, warm, licht); eventueel in de winter wel bij te laden tijdens lage stroomprijs vanuit het openbare net (bij een dynamisch contract, maar die prijs is onzeker en als velen het doen wordt die prijs toch weer hoog...)
- aanschaf is duur (afhankelijk van bijvoorbeeld soort en capaciteit van de batterij, ca. 700 euro per kWh excl. btw en incl. installatie van ca. 500 euro bij de installatie van de zonnepanelen en ca. 800 euro bij aparte installatie van de thuisbatterij; soms moet er een nieuwe omvormer komen die bij de batterij hoort; ga alle kosten na bij de leverancier)
- opgeslagen stroom blijft eigenlijk vrij kort beschikbaar (paar dagen slechts, afhankelijk van soort en kwaliteit van de batterij, vooralsnog zijn lithium-ion batterijen beter dan die met lood of zoutwater); 's zomers stroom opslaan en in de winter gebruiken is er helaas (nog) niet bij: omdat de capaciteit zeer veel te klein is én omdat je zo lang geen stroom kunt opslaan
- extra kosten zoals installatie batterij (incl. bekabeling, batterij-aansturing, omvormer e.d.), aanpassing meterkast met 3-fase-aansluiting i.p.v. 1-fase (maar 3-fase is er wellicht al door de zonnepanelen), btw  
- extra apparatuur en programmatuur (app's) nodig (installatie en kosten app's meenemen in aanschafprijs, "domme" apparatuur veroudert economisch snel, maar dat het "slimme" broertje is mogelijk alleen maar van een slimme verkoper)
- extra abonnement: is er een abonnement nodig voor het gebruik van de app of het monitoren van je batterij? of een abonnement voor sturing van de dynamische uurprijs (bijvoorbeeld 7,50 euro per maand)
- ruimte: batterij neemt ruimte in (afhankelijk van de capaciteit een omvang van een boilertje bij ca. 6 kWh tot een keukenkastje bij 20 kWh)
- handelen met stroom en automatisme van de thuisbatterij: de thuisbatterij kan theoretisch heel veel zelf regelen (toepassingen, functies), maar dat is sterk afhankelijk van merk / leverancieer!; 
daarbij komt: als iedereen een dynamisch energiecontract heeft, ontstaan vermoedelijk juist elk uur gigantische pieken en dalen en wordt de stroom juist duurder als je verwacht dat die goedkoop is
- modulair: ga na of de batterijen modulair zijn, d.w.z. dat er meer aan elkaar gekoppeld kunnen worden (of eventueel op een andere locatie aan het thuisnetwerk) om meer opslag te hebben zonder veel extra bijkomende kosten
- besparing: de besparing van een thuisbatterij valt bij gebruik van zonnepanelen vooralsnog fors tegen zolang nog gesaldeerd wordt en men geen extreem gebruik maakt van een flexibel contract waarbij goedkope energie van het net in de thuisaccu wordt opgeslagen voor later gebruik al (als de elektriciteit van het openbare net duur is); 
als de saldering verdwijnt is de besparing van een thuisbatterij zeer afhankelijk van (a) het zelfgebruik van de zelf opgewekte stroom en aanwezigheid in de thuisbatterij (b) het handelen in stroom (c) bedenk dat er in de winter nauwelijks stroom wordt opgewekt door de zonnepanelen dus de thuisbatterij is eigenlijk uitsluitend zinvol en goed op te laden vanaf het openbare net als de stroom goedkoop is
- de btw op aanschaf en installatie is vaak niet terug te vragen; de btw is wél terug te vragen onder strikte voorwaarden (ondernemer voor de btw, installatie heeft een Energie Management Systeem EMS, dynamisch energiecontract, geen deelnemer aan de kleine ondernemersregeling KOR, alleen bij leveren én terugleveren van energie dus niet voor uitsluitend privé-gebruik van je opgewekte stroom; de belastingdienst weet er meer van)
- er is (nog) geen subsidie voor de thuisbatterij
- levensduur van een thuisbatterij is wellicht maar 10-15 jaar (soms wordt 7 jaar garantie gegeven, soms 10 jaar garantie, soms is er een maximum van 6.000 of 10.000 laad-ontlaad-cycli)
- versneld verouderen: veelvuldig gebruik voor netcongestie of onbalans leidt tot versneld verouderen van de batterij en dus tot een kortere levensduur
- thuisbatterij kost ook iets aan stroom (ventilator e.d.)
- alleen voor nerdy's?: vooralsnog moet je wel een forse belangstelling in techniek e.d. hebben om een goede configuratie te vinden van batterij(en) / accu's, omvormers, zonnepanelen, app's, extra apparatuur en programmatuur enz.
- handelen met stroom, alleen voor de echte liefhebber?: niet iedereen wil elk uur op zijn mobieltje kijken wanneer de wasmachine, wasdroger of airco aangezet kan worden
- privacy: hoe gaat het bedrijf dat de batterij-gegevens monitort en opslaat om met uw (privé)gegevens?
- beschikbaarheid: hoe gaat de bronnatie om met de apparatuur en programmatuur van uw installatie? als de VS (of China o.d.) beslist dat apparatuur of programmatuur van Amerikaanse (of Chinese o.d.) bedrijven niet (meer) toegepast mag worden, wat heb je dan nog aan je installatie? zeker met automatische updates kan dat enorme gevolgen hebben.

Er hoort een intelligent apparaatje en appje tussen zonnepanelen, elektriciteitskast, omvormer en thuisbatterij (thuisaccu, zonne-accu) te staan dat het nodige afvraag- en schakelwerk moet verrichten, afhankelijk van eigen verbruik, gevuld zijn van de batterij, elektriciteitsprijs energiebedrijf, mate van netcongestie e.d.:
- de zonnepanelen leveren elektriciteit aan de batterij als deze niet vol is en (a) al aan de eigen vraag volledig voldaan wordt (het eigen verbruik) of (b) die vraag afwezig is en de energieprijs is niet interessant om direct aan het openbare net te leveren
- de zonnepanelen leveren elektriciteit aan de omvormer, bijvoorbeeld als de batterij vol is
- de batterij levert elektriciteit aan de omvormer als de eigen vraag dat vereist
- de batterij levert elektriciteit aan het openbare net als de kWh-prijs hoog is
- het openbare net levert elektriciteit aan de elektriciteitskast als de batterij niet vol is én de kWh-prijs laag is én de pv-panelen geen of niet voldoende energie produceren.
Eventueel in een latere fase: 
- vanuit de batterij kan aan het openbare net geleverd worden als de prijs van de geleverde stroom aan het openbare net interessant is
- als elektriciteit van het openbare net zeer goedkoop is, kan de batterij vanuit het net worden gevuld, bijvoorbeeld als het openbare net fors belast is (via de omvormer).
(De batterij kan uiteraard ook gevuld worden met zelf opgewekte elektriciteit van windmolens e.d.)

Kijk eventueel op Thuisaccuwijzer voor meer informatie en keuzemogelijkheden. Maar vergelijken is daar blijkbaar uit den boze: bij elk model staan naast de specificaties alleen voordelen vermeld (een paar met nadelen), en die voordelen verschillen dan ook nog eens sterk van elkaar!



Voor- en nadelen van een Hybride systeem (met dank aan Memodo)

Een hybride systeem is een systeem dat in gelijkstroom (DC) gekoppeld is aan de zonnepanelen (pv-panelen) en eventueel aan de batterij, terwijl de communicatie met het thuisnetwerk elektriciteit in wisselstroom gaat. 

Voordelen van een hybride systeem
- er is maar één omvormer nodig voor zonnepanelen en batterij
- er zijn geen conversieverliezen tussen omvormers van zonnepanelen en batterij 
- neemt minder ruimte in.

Nadelen van ene hybride systeem
- bij een defecte omvormer werken zowel zonnepanelen als batterij niet meer
- niet alle merken omvormers werken met alle merken batterijen!



Voor- en nadelen van een Retrofit systeem (met dank aan Memodo)

Een retrofit systeem zorgt ervoor dat een bestaand systeem van zonnepanelen en omvormer, gebaseerd op wisselstroom (AC), kan worden gekoppeld aan de batterij(omvormer).

Voordelen van een retrofit systeem  
- merk omvormer van de zonnepanelen is onbelangrijk (batterijomvormer is specifiek voor de batterij)
- goedkoper dan een hybride omvormer (als die alleen de batterij zou werken) 
- apart batterijsysteem met eigen omvormer is niet afhankelijk van de locatie van de omvormer van de zonnepanelen (kan op veiliger plaats in garage o.d.).

Nadelen van een retrofit systeem
- twee omvormers installeren is duurder dan één hybride
- er is conversieverlies (energieverlies) door omzetten wisselstroom-gelijkstroom
- twee aparte energiestromen (bekabeling, installatie e.d.).



De auto-accu

De auto-accu heeft een grote capaciteit (50 tot 80 kWh opslag is normaal) waardoor deze batterij zelfs in rol kan spelen bij de verwarming van de woning (het leveren van stroom aan bijvoorbeeld de warmtepomp). Zeker als de auto-accu in capaciteit vergeleken wordt met een losse thuisbatterij, waarvan de totale kosten ca. 800 euro per kWh zijn: een thuisbatterij van 50 kWh komt dan op 40.000 euro, bijna evenveel als een elektrische auto met zo'n forse accu aan boord... 

Let op, de auto-accu kan slechts onder bepaalde voorwaarden gebruikt worden als thuisbatterij:
- elke auto-accu heeft zijn voordelen en nadelen; ga na of die specifieke auto-accu inderdaad op het thuisnet kan of dat er nog allerlei andere apparaten en leidingen e.d. gelegd moeten worden
- let op: als de auto-accu V2H is, dan kan die het thuisnetwerk aanvullen (Vehicle to Home); als de auto-accu (ook) V2G (Vehicle to Grid) is, dan kan die accu ook aan het openbare net leveren
- ook bij de auto-accu is het aantal laad-ontlaad-cycli aan een maximum gebonden (bijvoorbeeld 6.000 of 10.000); vaak laden/ontladen naar het net (openbaar of thuis) beperkt de accu in levensduur
- de auto-accu van een tweedehands auto: is meestal minder goed inzetbaar (minder innovatieve technologie) én heeft al een zeker aantal laad-ontlaad-cycli gehad en kan dus niet zo heel veel jaren mee 
- de auto-accu wordt alleen overdag opgeladen bij toepassen van zonnepanelen als stroombron; als de auto dan "op het werk" staat, heb je er als thuisbatterij niets aan (wellicht kan de auto-accu op het werk goedkoper geladen worden, maar dat is een andere afweging).

De auto-accu zal binnen afzienbare tijd ook als thuisbatterij worden gebruikt, dus veel voordelen en nadelen van de thuisbatterij gelden ook voor de auto-accu.

Voordelen auto-accu als thuisbatterij

Voordelen van de auto-accu als thuisbatterij bovenop de voordelen van de traditionele thuisbatterij:
- kosten: geen extra kosten voor een traditionele thuisbatterij
- capaciteit: de auto-accu heeft veel meer capaciteit dan de traditionele thuisbatterij
- zie bij thuisbatterij: de auto-accu heeft verder vrijwel dezelfde voordelen van de traditionele thuisbatterij zoals opladen uit zonnepanelen of goedkope stroom van het openbare net.


Nadelen van de auto-accu als thuisbatterij

Natuurlijk zijn er duidelijke nadelen van het gebruik van de auto-accu als thuisbatterij:
- beschikbaarheid: als de auto van huis is betekent dit geen thuisbatterij (de auto moet aan de laadpaal gekoppeld zijn, zie eventueel bij Congestie Load Shifting)
- configuratie: nog steeds is het moeilijk na te gaan welke opties de auto en auto-accu moeten hebben om bedrijfszeker als thuisbatterij te fungeren!
- levensduur: het aantal laad-ontlaad-cycli van de auto-accu als thuisbatterij neemt sterk toe, wat de levensduur van de accu verkort (tweedehandswaarde geringer, nieuwe auto-accu aanschaffen is zeer duur, 10.000 tot 15.000 euro?; de garantie op een autoaccu is meestal 8 à 10 jaar)
- capaciteit: de capaciteit van de auto-accu is meestal fors, maar die vermindert na een groot aantal laad-ontlaad-cycli
- laadpaal: om sowieso de auto-accu als thuisbatterij te kunnen gebruiken is een bidirectioneel laadpunt nodig, d.w.z. opladen én ontladen (Vehicle to Home (V2H, van/naar thuisnetwerk elektriciteit) en Vehicle to Grid (V2G, van/naar openbare net); beide opties is ideaal)
- meer zonnepanelen?: wellicht meer zonnepanelen nodig om de auto-accu goed te vullen
- zie bij thuisbatterij: de auto-accu heeft verder vrijwel dezelfde nadelen van de traditionele thuisbatterij.