Het
wonderlijke van westerse bedrijven is dat managers niet graag op
fouten worden geattendeerd, sterker nog: het is de bedoeling dat
managers juist niet worden gestoord door werknemers. Bij het
autoconcern Toyota
werkt dat anders: als er iets mis dreigt te gaan, waar dan ook, dan
wordt er van iedere werknemer verwacht dat deze dat doorspeelt. Het is
geen kwestie van klikken of overdreven braafheid, maar de klant is
altijd het slachtoffer van een fout en dus moeten fouten vermeden
worden. Bij Toyota staat dan ook werkelijk centraal dat het proces
continu verbeterd kan en moet worden, met als enige focus: de klant.
En dat kan alleen in een omgeving waar iedereen gerespecteerd
wordt.
Het continue verbeteren van het bedrijf moet in de botten gaan zitten van
alle medewerkers (ook het management!) en niet alleen maar een projectje om
"even lean te worden".
Dit zogenoemde lean-principe kan theoretisch, en vermoedelijk
praktisch, ook werken in de bouwwereld:
vooropstellen van alles wat direct met de klant te maken heeft (klant
keuzemogelijkheid geven maar wel met de voor- en nadelen), verspilling tegengaan
(alleen activiteiten die waardevol zijn voor de klant, de rest is verspilling),
goede planning en workflow, continue verbetering werkproces.
Denk er aan dat het ontdekken van verspilling en overbodige werkzaamheden
meestal niet de medewerker verweten kan worden, maar op de ooit zo ontstane
manier van werken... (speel het niet op de persoon, dan krijg je niemand tot
lean werken).
Kenmerken
Het belangrijkste kenmerk van lean is dat werkprocessen zó ingericht worden dat
elke handeling ook werkelijk waarde moet toevoegen. Alle andere
handelingen zijn, theoretisch, verspilling van energie, tijd en geld. Een
proces dat lean is kan de doorlooptijd verkorten en de kwaliteit
verbeteren, bijvoorbeeld door processen gelijktijdig uit te voeren i.p.v. na
elkaar en door onnodige handelingen te vermijden. Lean gaat er ook vanuit dat een organisatie steeds leert (ook,
soms vooral, van haar fouten; fouten maken betekent dat het proces nog niet
optimaal is).
Opgesomd geeft dit (met dank aan o.m. Lean
Management Instituut):
- definieer de waarde van het product of de handeling gezien vanuit de klant (klantwaarde
is uiteindelijk werkelijke waarde)
-
optimaliseer de activiteiten die waarde toevoegen - elimineer elke verspilling (dat verkort de doorlooptijd; wachttijd
is niet alleen voor de klant verloren tijd; verspilling is in het Japans "muda",
althans, in deze context; uiteraard zijn er in elk bedrijf bepaalde
verspillingen werkelijk noodzakelijk, als het absoluut niet anders kan) -
reduceer in een proces de noodzakelijke activiteiten die géén echte
waarde toevoegen
- ga uit van een vraaggestuurd systeem ("pull" in plaats van
"push", de zogenoemde "pullflow"; indien mogelijk: speel in op meer custom-made producten)
- verbeter continue (verbeter steeds de kwaliteit; verdoezel geen fouten,
maar los ze definitief op)
- streef naar een steeds lerende organisatie.
De 7 verspillingen, in de industrie (a) en de enerverende kantoorwereld (b) (onder
meer ontleend aan een lezing van René Aernoudts en Tom Assink van Lean
Management Instituut)
"Overproductie:
(a) het vooruit produceren op wat eigenlijk nodig is voor het opvolgende proces of klant. De ergste vorm van verspilling omdat het aan de overige 6 verspillingen bijdraagt
(b) meer informatie verstrekken dan nodig is, verslagen maken die niet gelezen worden, emails naar anderen "cc-en" etc.
- Wachten:
(a) medewerkers wachten op bijvoorbeeld onderdelen, tijdens de bewerking van een product, storing aan de machine, etc.
(b) medewerkers wachten op computerprogramma's, printer, bestellingen via
centraal orgaan i.p.v. simpelweg via 123inkt e.d. (soms kan men niet eens iets
afdrukken omdat het een week duurt om het via het hoofdkantoor te spelen);
onnodige hiërarchie (teveel middle-management kost altijd tijd en geld; teveel
eerst moeten doorspelen naar "de" chef); klanten die moeten reageren (vaak verborgen, mensen gaan iets anders doen, willen niet wachten)
- Transport:
(a) onderdelen en producten onnodig verplaatsen
(b) onnodige procedures en verouderde protocollen; onnodig verplaatsen van spullen of zelf onnodig naar klanten of afdelingen, ook parafen halen voor besluitvorming;
- Processing:
(a) overbodige processtappen
(b) overbodige processtappen (dubbele controles, opnieuw informatie invoeren, overtypen), gebruik van verouderde informatie, onbekend zijn met functies in software
- Voorraden:
(a) meer op voorraad houden dan de minimale benodigde hoeveelheid nodig voor een precies gecontroleerd proces
(b) openstaande vragen, emails die nog gelezen moeten worden, ongebruikte/overbodige gegevens in de database
- Beweging:
(a) operators maken onnodige bewegingen zoals zoeken naar onderdelen, gereedschappen, documenten etc.
(b) onnodige bewegingen zoals zoeken naar informatie, emails, documenten, materialen (archief), Arbo, maar ook veelvuldig tussen taken switchen
- Correctie:
(a) ondeugdelijke producten maken, rework, etc.
(b) aannames doen (vaag bestek), alles wat niet in één keer goed gaat, herstelwerk, ontbrekende of verkeerd ingevoerde informatie, terugbellen collega, corrigeren facturen etc."
Toyota
"Lean is de sleutel achter het onbetwiste succes
van Toyota en vele andere bedrijven. Ook binnen de bouwsector blijken
de eenvoudige principes uitstekend toepasbaar, getuige de positieve
ervaringen met Lean Construction in ondermeer de VS,
Engeland, Denemarken en inmiddels ook Nederland. Arpa
maakt zich sterk voor de implementatie van de lean filosofie en
werkwijzen in de Nederlandse bouwsector omdat het in onze beleving het
antwoord is waar de bouw al jaren op zit te wachten:
- meer klantwaarde
- minder faalkosten
- meer plezier in het werk."
Als extra geldt voor een lean bedrijf vaak dat er vaste partners (co-makers)
zijn, waardoor je weet welke prestatie wordt geleverd in het
bouwproces.
Trefwoorden
Lean werken kan alleen als het vanuit de top van de onderneming wordt
georganiseerd. "Sleutelbegrippen" hierbij zijn:
- leg de bedoelingen van lean goed uit, zodat de werknemers niet het idee hebben
dat het weer een nieuw managementspeeltje is dat na korte tijd weer opzij wordt
geschoven
- formeer daarom lean-groepen (over alle onderdelen van een bedrijf heen)
- luister naar verbeterideeën van werknemers (die immers
onmiddellijk bij het werk betrokken zijn maar vaak geen gehoor kregen
door een dikke managementlaag of een woud aan procedures)
- maak successen bekend
- maak duidelijk dat het ook voor de werknemers beter is als het
bedrijf minder faalkosten heeft (minder kosten, meer waardering van de
klant)
- maak ook de geleerde lessen bekend (fouten om van te leren)
- een fout betekent dat er iets verbeterd moet worden (fouten verdoezelen is bij
lean werken absoluut niet gewenst; het ontdekken en melden van fouten moet
daarom juist aanbevolen worden)
- maak duidelijk dat continu verbeteren altijd mogelijk is (omdat de
omgeving verandert en dus ook de methode, het proces en het
uiteindelijke product)
- langzaamaan zal iedereen merken dat veranderen niet "eng"
is of een gevaar vormt voor het behoud van je werk (maar noodzakelijk
is om te blijven bestaan)
- door lean te werken kun je je beter richten op je kerntaken (niet gehinderd
door overbodige zaken, ballast)
- de werkcultuur verandert van "eilandjes" naar een soort collectieve
verantwoordelijkheid.
Eén van de aspecten van lean is langer geleden al bij veel bouwgerelateerde
bedrijven ingevoerd:just in time(JIT), d.w.z. lever de onderdelen,
halfproducten of producten pas aan als die nodig zijn (verwerkt kunnen
worden).
Een nadeel van just in time is dat de productie
plotseling vastloopt als er te weinig onderdelen zijn, bijvoorbeeld wanneer de
productie of het transport van die onderdelen stilligt door een crisisituatie zoals een omvangrijke staking, pandemie of oorlog, soms zelfs door een brand in
een fabriek als dat één van de weinige leveranciers is van zo'n onderdeel. Dat
probleem lost men op door toch een "ijzeren voorraad" te
hanteren, vooral van essentiële onderdelen (zowel hardware als chips e.d.).
Een ander veel toegepast systeem is kanban (kan betekent visueel,
en ban
kaart): kanban is een systeem om een signaal te geven wanneer dat nodig is,
bijvoorbeeld als de voorraad op draagt te raken (vaak zal sprake zijn van
digitale "kaartjes" of desnoods een whiteboard).
In de projectbeheersing is de benaming kanban ook bekend voor het overzicht van alle
taken e.d. van een project: "Kanban is een methode om kenniswerk-diensten (processen) te definiëren, managen, en verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan een dienst als klachtafhandeling, softwaredevelopment, of contentproductie voor een website."
(Agile Scrum Group)
Wanneer alle taken in een project genoteerd zijn op memovelletjes (geeltjes) en
in welke fase elke taak verkeert, dan wordt dat overzicht van die taken dus ook kanban
genoemd. Gedurende de loop van het project verplaatsen de memovelletjes zich
bijvoorbeeld van "lopend" naar "testfase" en daarna
"gereed". Door kanban overzie je in één blik de status van het gehele project.
Voordeel is ook dat de gelimiteerde ruimte voor alle memovelletjes op een
whiteboard duidelijk maakt wanneer een project onderverdeeld moet worden in
subprojecten...
De
oorsprong Lean is de naam die enkele Amerikaanse onderzoekers eind
jaren '80 gegeven hebben aan de productiefilosofie van Toyota.
Lean werd voor het eerst beschreven in het boek The
Machine that Changed the World, waarin zij hun uitgebreide
benchmark-onderzoek presenteren binnen de wereldwijde automobiel
industrie. Lean staat ook bekend onder termen als Kaizen,
World Class Manufacturing (WCM) en Toyota
Production System (TPS).
Kaizen beoogt een continue verbetering. Het verbeterproces is nooit klaar:
plannen, uitvoeren, controleren, bijsturen. Dat laatste staat bekend onder de
lettercombinatie PDCA: plan, do, check, act/adjust.
Waarde en verspilling De lean-filosofie is inmiddels een
beproefde manier om tegen een bedrijfsproces aan te kijken en deze
continu te verbeteren. De lean-principes zijn van toepassing op ieder
proces en hebben hun waarde al meer dan 20 jaar bewezen in andere
sectoren dan de automobiel industrie. Lean gaat uit van van een
heldere basisdefinitie: alle activiteiten binnen een organisatie die
rechtstreeks bijdragen aan dat waar de klant voor betaalt is waarde, al
het overige is verspilling. De uitdaging ligt nu hierin om
iedereen binnen de organisatie actief bij te laten dragen aan
enerzijds het vergroten van waarde en anderzijds het terugdringen van
verspilling.
Verbetering en respect
Een succesvolle introductie van lean kent twee peilers: continue
verbetering en respect voor mensen. Lean behelst namelijk
veel meer dan efficiënte bedrijfsprocessen; het is een mensgerichte
filosofie die de mensen op de werkvloer, waar de waarde gecreëerd
wordt, centraal stelt en hen integraal onderdeel maakt van het proces
van continue verbetering. Een lean organisatie zal dan ook, net zoals
Toyota, nooit medewerkers ontslaan vanwege efficiency verbeteringen,
omdat juist de mensen de basis vormen voor de signalering en
implementatie van verbeteringen."
De 5 S-en, de basis van de lean-methode
De 5 S-en uit de
Japanse lean-leer staan voor:
- Seiri: Scheiden (het noodzakelijke van het overbodige)
- Seiton: Schikken (alles heeft zijn vaste plek en binnen handbereik, zodat er
geen tijd verloren gaat met zoeken of opstaan)
- Seiso: Schoonmaken (preventief en correctief reinigen van alles wat
verstoringen kan geven)
- Seiketsu: Standaardiseren (standaardiseren geeft rust, iedereen weet waar wat
staat; er zijn geen onwelkome verrassingen)
- Shitsuke: in Stand houden of Systematiseren (discipline; zorg ervoor dat de
andere 4 S-en een levenswijze worden).
De 5 Why's, voor een duidelijker begrip
Door herhaaldelijk "Waarom?" te vragen kan zowel het probleem als de
opolossing veel duidelijker worden. Soms zal men zelfs na een aantal malen
"Waarom?" te hebben gevraagd niet meer weten waarom bepaalde gegevens
of procedures nodig zijn en kan mogelijk helemaal daarvan worden
afgezien. Let op: vaak zijn de diepere redenen verborgen in de hoofden van de
vaste medewerkers en zijn dus wel allerlei procedures e.d. nodig, maar zijn die
nooit genoteerd en zeker niet gedocumenteerd!
Aandachtspunten
- Het blijkt dat veel theorieën over en methoden van management,
strategie en tactiek na verloop van tijd niet meer (goed) werken.
Natuurlijk verandert de omgeving van de bedrijven en organisaties en
kan dat de reden zijn, maar misschien is de reden dat de theorieën en
methoden niet als middelen worden toegepast maar te vaak als hypes
worden omarmd.
- Een managementfilosofie die ook tot verbeterde processen en producten moet
leiden, Six Sigma (ooit door Motorola ontworpen), kent de DMAIC-stappen:
Define, Measure, Analyze, Improve, Control. De DMAIC-methode maakt het mogelijk
de oorzaken van problemen en fouten te ontdekken en te verhelpen en te zorgen
voor betere standaarden (minder variaties) in de fabricage, processen en
procedures.
een tijdlijn
met diverse markante punten in het kader van de lean-filosofie;
quality, delivery times, costs, just in time (jit), takt time, pull flow,
heijunka (production leveling), jidoka (act on abnormality), man-machine
separation, standard working, continuous improvement with 5s and kaizen,
stability and robustness; klik voor groter (lean
enterprise institute)