een voorbeeld van glas-in-lood in de bakenesserkerk in haarlem, door de
cartoon-tekenaars
roel smit, hans klaver, gerrie hondius, theo v.d. boogaard en eric
j. coolen;
een initiatief van martin busker (bureau archeologie haarlem, uitvoering glas in lood
atelier schmit; bron sander
out in archeologiemagazine
2012-5):
klik voor groter!
een voorbeeld van het plaatsen van het glas-in-lood-raam van het ontwerp
van gerrie hondius in de bakenesserkerk; links martin busker, de
enthousiaste trekker van het "cartoon-project" (glas in lood
atelier schmit):
glas-in-lood van avant-garde-kunstenares jacoba van heemskerck van beest,
marinekazerne amsterdam, 1921; in totaal zijn er 9 ramen (op de foto delen
van 2 ramen):
Er is een
schets van het te maken glas-in-lood-raam.
De schets
wordt gedetailleerd uitgewerkt in de vidimus,
het ontwerp dat door de opdrachtgever moet worden goedgekeurd.
De vidimus wordt
eventueel tot uiteindelijke grootte uitvergroot op het karton. (In
de Middeleeuwen werd de schets omgezet in een tekening, op ware grootte, op
een wit gekalkte "tafel", vaak een vlak van planken dat op
schragen stond. Voor een volgend ontwerp op ware grootte werd het tafelblad
omgedraaid; daarna werden de afbeeldingen op de tafel weer uitgeveegd of de
tafel werd opnieuw gekalkt. Toen papier goedkoper werd, in de 16e eeuw, ging men over tot het op ware
grootte tekenen op karton. De voordelen van het karton is dat het ontwerp buiten de
werkplaats van de glazeniers kan worden voorbereid en dat de ontwerpen, of
delen daarvan, vaker kunnen worden gebruikt!)
Van het karton
wordt een loodzettekening gemaakt en gereproduceerd op hard karton.
Sjablonen
worden gemaakt om het glas goed te kunnen snijden. De sjablonen komen
overeen met de loodzettekening.
Met de sjabloonschaar wordt de tekening in de gewenste delen (sjablonen)
geknipt: de sjabloonschaar knipt een snede uit het papier met een dikte die
gelijk is aan de breedte van de kern van het lood, de zogenoemde zieldikte
van het loodprofiel.
Op de
loodzettekeningen en sjablonen worden nummers aangebracht die de relatie
leggen.
Keuze van het
glas. Hier speelt zich eigenlijk alles af, dit is naast het ontwerp (de
schets) de belangrijkste bezigheid. Vaak worden het type glas en de kleuren
voorgeschreven.
Op de
sjablonen en de loodzettekeningen worden ook nummers gezet die
overeenkomen met de glaskeuze en de kleurschakering
(schaduwwerking).
Met een
kalibreerschaar wordt het lood gesneden, waardoor repen lood ontstaan om het
glas vast te houden.
Het glas wordt
volgens de sjablonen afgebroken (afgegruizeld).
Eventueel
wordt het glas beschilderd.
Het lood wordt
volgens de loodzettekening tot een loodnet gelegd (de loden strips
worden hiertoe in de juiste vorm gebogen). Eventueel kan gewapend
lood worden toegepast (breedte staaldraad bijvoorbeeld 2 mm).
De glazen
stukken worden vanaf een beginpunt aan een rand van het paneel in het
loodnet gebracht en de loden strips worden met tin/lood gesoldeerd.
Afwerking met
een donkere kit die het waterdicht maakt en het lood al een zeker patina
geeft.
Na voorzichtig
transport: plaatsing van
het glas-in-lood-raam of, bij een groter raam, van de panelen van het
glas-in-lood-raam.
Eventueel
bevestigen van brugstaven of
windroeden om het glas-in-lood-paneel tegen winddruk te vrijwaren. Soms laat een voorstelling geen windroeden
toe. In dat geval wordt er gewapend lood toegepast, met een stalen kern, of er wordt een verstevigende
strip op het lood gesoldeerd.