Ook,
soms: kraagliggerbrug, gerberliggerbrug. Een
cantileverbrug is een brug waarbij de vloer slechts aan één kant is ingeklemd en
andere kant in beginsel vrij in de lucht hangt (brug met vrijdragende
delen; het principe van éénzijdige ophanging, aan één kant is de balk niet
ondersteund).
Waar de vloer is ingeklemd, dient
de brug stevig verankerd te zijn, omdat er veel trekkrachten optreden, mede door
het gewicht van het "vrije eind". De samenkomst van de vloeren
dient scharnierend te zijn om bewegen mogelijk te maken; vaak is het punt
waar de "vrije delen" samen komen een apart stukje wegdek met stalen
spanten of van beton.
De vloer wordt gedragen door een frame van stalen spanten of bestaat uit
gewapend beton.
De beroemdste cantileverbrug is de Forth Bridge die de Firth of Forth in Schotland
overspant, ontworpen door John Fowler en William Barlow en gebouwd in 1890. Door
de grote hoeveelheid staal in de vorm van balken en staven was er steeds een
team schilders actief. Sinds er vanaf 2011 een 3-laags verfsysteem is
aangebracht, dat 20 jaar mee moet gaan, verwacht men dat de brug pas na het jaar
2030 opnieuw geverfd hoeft te worden. (De tijd zal het leren.)
voornaamste lastenverdeling bij een cantileverbrug; het gedeelte waar
"vrij" staat, is het in principe vrijhangende deel; aan de
andere zijde is de vloer ingeklemd in de pijler; uiterst links en rechts
kan dezelfde situatie zijn, maar kan ook de verankering in de oever zijn:
Opmerking:
- Een cantileverbrug kennen we ook in de wereld van de tandarts:
"Bij een vrij-eindigende brug bevinden de pijlers zich aan één zijde van de ontbrekende tand of kies. Deze brug wordt ook wel een cantilever brug genoemd."
Omdat er door het vrije einde grote krachten plaatsvinden op de
resterende tanden of kiezen, gaat deze vorm van cantileverbrug minder
lang mee dan een brug met twee vaste pijlers.