Een bouwhub is een buiten de stad gelegen locatie waar
materiaal (incl. materieel) voor de bouw wordt verzameld en opgeslagen om op een
later moment gedistribueerd (of opgehaald) te worden en op de bouwplaats
gebruikt te worden. Een bouwhub is een logistiek element aan de rand van de
stad: vanuit de bouwhub worden op een "schone, emissievrije" manier op
het juiste moment verschillende materialen gedistribueerd naar de bouwplaats.
Hub is Engels voor middelpunt, as, naaf, kern, centrum. De hub zit als
een spin in het centrum van een logistiek web. En inderdaad is het
belangrijk dat de logistiek medewerker in een bouwhub connecties heeft met zowel
aanvoer (bijvoorbeeld de leverancier) als afvoer (bijvoorbeeld de klant) en alle bijkomende en tussenliggende delen.
Voordelen van een bouwhub
- logistiek: de beladingsgraad van de vrachtwagens kan hoger zijn (vollere vrachtwagens
omdat voor meer bouwprojecten materiaal kan worden aangeleverd bij de bouwhub;
vollere wagens naar de bouwplaats omdat materialen meegenomen kunnen worden die
op verschillende momenten en van verschillende leveranciers bij de hub zijn aangeleverd)
- logistiek en wachttijd: materialen van verschillende leveranciers kunnen op het gewenste tijdstip vanuit de hub worden
aangeleverd op de bouwplaats (just-in-time; de aanleverstromen zijn efficiënter)
- productiviteit en wachttijd: minder wachten op materiaal kan het project goedkoper maken en de projectduur
verkleinen; meer werkplezier omdat men zich meestal ergert aan onnodig wachten
- flexibiliteit leverancier: de levering bij de bouwhub kan vaak wat minder strak geregeld zijn, omdat
vanuit de hub toch op een later moment distributie plaatsvindt (aanlevering op een geschikt moment voor
fabrikant / leverancier)
- duurzaamheid: minder zware transporten naar de bouwplaats; geen zwaar en milieuverontreinigend verkeer in de stedelijke omgeving (met
milieuvriendelijke wagens kunnen al of niet kleinere hoeveelheden naar de
bouwplaats worden gebracht; in de binnenstad is vaak geen plaats voor grote
vrachtwagens; minder files door
opstoppingen als gevolg van zwaar vervoer)
- besparen tijd: grotere vrachtwagens zijn sneller uitgeladen bij een bouwhub dan bij de vaak
moeilijk bereikbare bouwplaats (zeker binnen de stad worden niet graag straten
afgesloten voor de aanvoer van materialen; de vaak korte tijdspannes (timeslots)
voor aanlevering zijn bij kleinere wagens mogelijk niet nodig)
- bouwlogistiek: past goed in een bouwlogistiek plan dat door steeds meer steden bij
bouwprojecten wordt geëist (duurzamer en slimmer vervoer, minder hinder voor
bewoners)
- verzamelen bouwafval: afval van de bouwplaats kan aan de regelmatige, kleinere
transporten naar de bouwhub worden meegegeven
- verzamelen sloopafval: voor hergebruik kan de bouwhub fungeren als centraal
verzamelpunt in de regio (bij een goede registratie kan daardoor aanzienlijk
meer gebruik worden gemaakt van te hergebruiken materiaal; er is steeds meer
vraag naar het hergebruiken van bouwproducten; door de bouwhub kan veel meer
materiaal voor hergebruik verzameld worden en wordt de kans steeds groter dat
dat aanbod aan de oplopende vraag kan voldoen; eventueel kan er een soort
keuring plaatsvinden of materiaal voor een extra leven bruikbaar is)
- materialenpaspoort: de bouwhub kan door de digitale registratie een rol spelen
bij het materiaalpaspoort
- prefab: in bepaalde gevallen kan de bouwhub ook als voor-assemblage fungeren
bij de prefab-industrie
- eventueel kan personeel de auto parkeren bij de bouwhub en van daaruit in
kleine groepen naar de bouwplaats gaan
. soms is het mogelijk bij een bouwplaats zelf een hub in te richten, zodat ook
buiten openingsuren van de bouwplaats materiaal kan worden afgeleverd.
Nadelen van een bouwhub - kosten: maakt het bouwproces waarschijnlijk toch wat duurder (locatie /
grond, gebouw,
opslag, extra wagenpark, extra logistiek)
- bemanning en beveiliging: in veel gevallen zal een bouwhub overdekt en beveiligd zijn, maar voor wegenbouw
en andere infrastructurele projecten kan eventueel een tijdelijke, open locatie
ook geschikt zijn
- externe eisen: de gemeente kan teveel eisen stellen aan bijvoorbeeld het soort vervoer of de
tijdstippen (de gebruikers van de bouwhub worden met extra zorgen en kosten
opgezadeld en bouwprojecten worden weer duurder)
- werkplezier, wanneer personeel centraal wordt "opgevangen" bij de
bouwhub: de tijd dat personeel onderweg is van huis naar bouwplaats, is langer
(wachten op collega's; het werkplezier
kan verlaagd zijn én de kosten van een bouwproject kunnen daardoor juist oplopen;
je krijgt niet meer de juiste mensen voor je bouwproject omdat die afhaken).