"Stikstof" is
de verzamelnaam voor allerlei stikstofverbindingen. De stikstofcrisis is
ontstaan door een extreem lage, maximale grens te stellen aan de hoeveelheid
stikstof-depositie (stikstof-neerslag) in en in de buurt van natuurgebieden die
benoemd zijn tot Natura 2000 gebied.
De stikstofcrisis
zorgt ervoor dat er in grote gebieden
vrijwel geen woningen meer gebouwd mogen worden en bijvoorbeeld veel boeren hun
grond moeten afstaan.
De stikstofcrisis heerst alleen in Nederland en heeft uitsluitend betrekking op de stikstof-depositie van NOx (stikstofoxiden) en vooral NH3
(ammoniak), de op de aarde neergedaalde vorm van die specifieke
stikstofverbindingen.
Stikstof-depositie is de hoeveelheid stikstof die op de vegetatie en op de bodem neerkomt.
Bij de andere vormen van stikstof is er geen probleem:
daarvan zijn Europese eisen en Nederland loopt netjes in het gareel van die
strenge EU-normen.
Overigens, de stikstof-depositie is in Nederland de laatste decennia al met 2/3 afgenomen.
In dit artikel wordt met "stikstof" de stikstof-depositie bedoeld. Met
milieumensen wordt iedereen bedoeld die te maken heeft met het milieu, uit
overheid, onderwijs, media e.d.
De rode teksten zijn de problematische
zaken, de groene geven openingen de crisis
en de oorzaken op te lossen.
Vóórdat alle problemen en oplossingen met de stikstofcrisis worden
behandeld:
Het
stikstofprobleem is helemaal geen probleem:
- de stikstofdepositie is meer dan gehalveerd de laatste decennia
- Nederland (niet de EU!) stelde simpelweg veel te strenge milieu-normen (AD, 4 feb 2025).
Probleem
De Vogel- en Habitatrichtlijn van 1992
verplicht de landen van de Europese Unie (EU) Natura 2000 gebieden
aan te wijzen: de voor dat land meest karakteristieke en waardevolle
natuur.
De EU heeft bepaald dat er voor een Natura 2000 gebied een streven
moet zijn tot behoud van een goede staat van het natuurgebied. Er is dus geen Europese verplichting tot behoud, maar slechts een streven
daartoe.
Er wordt vanuit de EU niet bepaald hoe
en in welke mate de natuur in zo'n gebied gehandhaafd blijft of en ook
niet hoe
snel die natuur verbeterd wordt, alleen een streven naar
behoud.
Elk land mag zijn eigen invulling hebben van de grenswaarde stikstof-depositie, de zogenoemde Kritische Depositiewaarde (KDW).
Er wordt Europees nergens over stikstof of depositiewaarde gesproken! Er is dus geen Europese kwantificering van de handhaving van
de natuur in Natura 2000 gebieden. De EU stelt overigens wel normen aan de maximale hoeveelheid fijnstof en de
hoeveelheid stikstof (o.m. NO2) in de lucht (aan
die normen voldoet Nederland ruimschoots), maar stelt geen maximale norm aan stikstof-depositie!
Nederland heeft de Kritische Depositiewaarde (KDW), dus de maximale grens van
neergeslagen stikstof, gesteld op 0,07 gram stikstof per hectare per jaar. Die
grens is ca. 3.000 tot 7.000 keer strenger dan onze buurlanden….! Geen enkel ander land voert zo'n radicaal regime dat ook nog eens funest is
voor de eigen samenleving.
In 2017 was die grenswaarde 14 gram, toch al zeer gering. Daarna is die grens
plotseling 0,7 gram geworden en in 2019 bracht de Raad van State die waarde
zelfs terug tot de onwaarschijnlijk lage waarde van 0,07 gram stikstof per hectare per
jaar...
Die maximale hoeveelheid is "één keer de stikstof van een vogelpoepje van
een mus per hectare per jaar"; het is duidelijk dat het maximum nogal
overdreven miniem is.Bijvoorbeeld Duitsland
heeft een KDW van 200-300 gram en Denemarken 200-700 gram. **)
Europese regel: eenmaal aangemeld als locatie van Natura 2000, kan die aanmelding
nooit meer ongedaan worden gemaakt!
Er zijn in Nederland zeer veel gebieden aangemeld als Natura 2000 gebied.
De natuurorganisaties zijn als Rupsjes Nooitgenoeg. Ecologen en beleidsadviseurs van natuurorganisaties (o.m. Staatsbosbeheer en Natuurmonumenten) leveren steeds meer
Natura 2000 locaties aan. En de politiek aanvaardt dat. Vooralsnog zijn dat 162
locaties...
Natuurorganisaties in Nederland doen alsof de EU die waarden heeft gesteld. Dat is
onzin. Die grens is door Nederland zelf bepaald.
Natuurorganisaties in Nederland doen alsof er zeer veel stikstofgevoelige
planten en dieren alleen maar in
Nederland voorkomen en dus beschermd moeten worden. Ook dat is onzin. Die stikstofgevoelige planten en dieren komen juist
in het buitenland voor en dáár wel in zeer grote aantallen en met minder
stikstof-depositie in hun leefomgeving (habitat).
Een
groot gebied rond de Natura 2000 locatie moet even streng beschermd worden.
De bufferzone rond een Natura 2000 locatie is vaak een kilometer. Voor de
vele kleine locaties betekent dit dat het "verboden" gebied zeer
veel groter wordt.
Er kunnen in Nederland nauwelijks meer woningen worden gebouwd, boeren
moeten land afstaan en zelfs schone industrie is vrijwel onmogelijk door:
de in Nederland zelf gekozen, extreem lage maximale grens
(3.000-7.000
keer strenger dan omringende landen)
het grote aantal
Natura 2000 gebieden in
Nederland
het permanente karakter van die natuurlocaties.
Hoe komen we uit de stikstofcrisis?
Onmiddellijke oplossingen om uit de door Nederland zelfgeschapen stikstofcrisis te
komen:
De grenswaarde (Kritische Depositiewaarde, KDW) van 0,07 gram veranderen naar een normale waarde,
bijvoorbeeld 300 gram stikstof per hectare per jaar, vergelijkbaar met onze
buurlanden.
Dan kan iedereen weer normaal leven. Veel aanhangers van natuurbeheer doen alsof de zelf te bepalen grenswaarde een
door de EU geëiste, keihard gegeven waarde is! Door de continue media-aandacht voor
"groen" en de stikstofcrisis denkt ook het publiek dat die waarde door
een keihard getal van Europa is en er dus niets anders opzit dan in de crisis te
berusten en maar geen woningen
meer te bouwen enz.
Stoppen met het aanvullen van Natura 2000 locaties.
Land
van boeren met stikstofrechten kopen of onteigenen en er woningen bouwen. Zie eventueel 500
huizen extra door grote stikstof-truc Limmel a/d Maas
waar de bestemming van een weiland is omgezet naar "woningbouw"
waardoor de stikstofruimte van dat gebied benut kon worden.
Omdat vooral de media erop hameren
dat we elke dier- en plantensoort in Nederland moeten herbergen en redden: iedereen
er bewust van maken dat er geen enkel dier of plantje in Nederland is, dat niet
ook (vaak: juist) in het buitenland leeft.
Verder is zeer wenselijk en voor velen noodzakelijk:
Houd rekening met Nederland als klein én
dichtbevolkt land.
Weeg af of bijvoorbeeld de zeer omvangrijke veeteelt of een gigantische
kunstmestfabriek in Nederland wel zinnig is.
Nederland heeft i.v.m. de rest van Europa wel veel stikstof-depositie. Moeten we in
ons dichtstbevolkte landje zoveel niet-bilogisch vee hebben (3,8
grootvee-eenheden per hectare, tegenover een EU-gemiddelde van 0,8; de enorme
aantallen niet-biologische pluimvee valt hier buiten...)? Overigens, veel andere
landen hebben ook regio's waar de stikstof-depositie groot is, maar omdat die
landen groter zijn, speelt dat een te-verwaarlozen-kleine rol.
bevolkingsdichtheid nederland, begië, duitsland, denemarken, spanje:
Neem de betekenis van de Raad van State in dit soort zaken onder de loep.
Maatregelen nemen wanneer de Raad van State buiten haar jurisdictie werkt. De
reikwijdte van de beslissingen van de rechter overwegen bij bijvoorbeeld
milieukwesties omdat daar de beïnvloeding door de media en groene organisaties
zeer grote persoonlijke druk leggen op de rechters: rechters werken mee aan het
wensdenken en "mogelijke" gevolgen van teveel stikstof.
De maatschappelijke integriteit van rechters
onder de loep nemen. Rechters worden blijkbaar overdonderd door schreeuwerige
milieuorganisaties en nemen beslissingen op basis van een vermoeden en
van sterk overdreven, onjuist gefundeerde getallen. Zijn rechters bang
voor de media of gewoon een klein beetje suf en iets te meegaand met de groene
stroming?
Alle overheidsorganen ervan doordringen dat
exorbitant strenge en onredelijke milieu-eisen een verregaand negatieve invloed
hebben op de samenleving.
De Nederlandse overheid delegeert steeds meer naar lagere overheden. De lagere overheden worden steeds meer bestuurd door milieumensen, vooral de
ministeries, de provincies en de steden. Zij nemen beslissingen zonder oog voor de gevolgen voor samenleving
en economie.
Het mandaat van Staatsbosbeheer heroverwegen. Staatsbosbeheer heeft een bedenkelijke rol gespeeld in het aandragen
van zogenaamd stikstofgevoelige gebieden. Staatsbosbeheer heeft vele hectares
bomen gerooid en rijke grond metersdiep verwijderd om voedselarme grond te
verkrijgen. Reden: die voedselarme grond was er ooit (ooit!) ook in Nederland. Natuurorganisaties,
politici en media hebben vooral aandacht aan die door Staatsbosbeheer zelf
gegraven voedselarme gronden waar men geen stikstof-depositie wil (anders gaat
er, oh jé, nog wat Nederland-eigen natuur groeien).
Bekend zijn chopperen en plaggen. Chopperen is "in één keer
met grote machines alle vegetatie en het bovenste laagje grond verwijderen en
plaggen is nog drastischer: dan wordt met bulldozers de hele toplaag
verwijderd." Staasbosbeheer noemt dit een kwaliteitsimpuls.
Bijkomend "voordeel" is dat Staatsbosbeheer zijn eigen bedrijf (Biogrondstoffen
BV dat eerst Energiehout BV heette, maar die naam kreeg blijkbaar een slechte
klank) kan
voeden met biomassa van die tienduizenden bomen die opgeofferd
worden voor kale grond en andere nutteloze projecten.
De media duidelijk maken dat zij naar de samenleving
moeten luisteren.
Omdat milieumensen zeer veel ingangen hebben bij de nieuwsmedia (NOS, RTL,
kranten) en sociale media, wordt alles wat zij aandragen als waarheid gezien.
De "wetenschappers", nogal radicale ecologen en anderen die milieudeskundige
genoemd worden, willen hun wensdromen laten uitkomen:
- ze gebruiken alleen maar gegevens die hun uitkomen
- ze passen onderzoeken aan nadat peer review heeft plaatsgevonden
- ze worden vaak niet
gestoord door gedegen kennis van getallen en vooral van significantie
(hoe nauwkeurig is een getal en hoe belangrijk is het verhoudingsgewijs; de
"wetenschappers" kennen dat niet of vergeten dat gemakshalve).
De volgers, vaak alfa's, nemen de gegevens van die "wetenschappers" voor zoete
koek.
Elke opleiding en studie zou een korte les over significantie (en zekerheid
en onzekerheid) moeten bevatten, om irreële uitschieters als de
stikstof-grenswaarde te vermijden.
Onderzoeken, rapporten en voorstellen op waarheid
controleren.
Het blijkt dat in het Standaardgegevensformulier typische soorten in Natura2000
gebieden zijn opgevoerd die daar niet voorkomen en wellicht ook nooit
hebben bestaan. Op die manier kunnen de natuurorganisaties in die gebieden
zeldzame soorten introduceren die er nooit zijn geweest, maar waardoor toch alle
andere activiteit verboden is, in dat gebied en in de bufferzone
eromheen...
Er moet een gepaste maatregel zijn om dit soort fraude te bestraffen. Intrekken
van elke vorm van subsidie wellicht.
Modellen en rekentools zoals AERIUS Calculator worden
gevoed met extreem lage grenswaarden en ander wensdenken. Modellen,
ook rekenmodellen, zijn alleen maar meningen: het model bevat
uitlsuitend de parameters en parameterwaarden die de makers ervan
"goed" dunken. Alle modellen dienen dus met een zekere vorm
van argwaan bezien te worden. Wanneer het om het milieu gaat, is zo'n model
een afspiegeling van dat bijna heilige geloof in het milieu. Helaas
bouwt iedereen in het milieuveld op die gereedschappen (het komt tenslotte uit
de computer). Bij de zure regen uit de jaren 1990 was dat ook zo: Nederland was
in rep en roer door een verzonnen verhaal van "wetenschappers" uit
Denemarken en er kwamen allerlei tools om de oorzaak van de zure regen tegen te
gaan. (Het bleek één grote leugen en toen was het enorm stil in
overheidsland.)
Let er dus op: ook, misschien juist bèta's kunnen ook sensatiebelust en
gestoord zijn...
Draag de boodschap uit: maak van biodiversiteit geen
geloof, maar wees reëel.
Veel ecologen, "milieudeskundigen" en media verafgoden biodiversiteit
en stellen alles in het wek om daaraan te voldoen. Zoals bij alle religies is
met de aanbidding van die god elke afweging en redelijkheid verdwenen. De
afweging: als er een grens gesteld moet worden, wees dan eerlijk en realistisch.
De redelijkheid: van alle zeer zeldzame dier- en plantensoorten in Nederland
zijn er elders in Europa of daarbuiten grote aantallen. Overigens,
biodiversiteit is ook een verdienmodel geworden voor alle duurbetaalde ingehuurde
adviseurs.
Milieustudies mogen wel iets realistischer.
Het milieu krijgt zoveel aandacht van de overheid en de media dat
maatschappelijke en desnoods ook economische gevolgen moeten worden meegewogen
in de veelheid aan beslissingen die uit te strenge milieu-bepalingen volgen.
Denk goed na over beleidsadviseurs en inhuur van
advies. Beleidsadviseurs wensen onderzoeken en rapporten. Er moeten acties
uit hun advies voortkomen, anders zijn de duur ingehuurde adviseurs overbodig.
Het is onbelangrijk wat geadviseerd wordt, als hun werk maar lang voortduurt.
Denk goed na bij de vraag naar rapporten en visies.
Elk overheidsorgaan is van menig dat het rapporten moet uitbrengen met visies, plannen, acties.
Ministerie, provincie, gemeente en waterschap denken: (a) te weinig gegevens te hebben (b)
door milieuorganisaties en de media aangesproken te worden op hun gedrag.
Louter onnodige en ongewenste angst. Minimaliseer daarom het aantal rapporten en
adviezen (de meeste verdwijnen in de lade, zijn identiek aan rapporten van
collega-overheden of wijken daar juist enorm van af). Dat bespaart nationaal ook
nog zeer veel tijd van eigen medewerkers en inhuur van externe adviseurs en dus
zéér veel geld. helft ambtenaren rijksoverheid is alleen bezig met controle en
ondersteuning andere helft
(fd, 20 juli 2024):
Misschien
voor een fors aantal onzin-studies een lage numerus fixus instellen of in het geheel geen overheidsbijdragen meer.
Het blijkt dat veel niet-technische studies alleen maar
geldverslindende onzin-beroepen opleveren. Ook een numerus fixus (beperking
van het aantal studenten voor die studierichting) behoort zeker tot de
mogelijkheden.
Onzin-beroepen (bullshit jobs) zijn bijvoorbeeld middle-manager,
beleidsadviseur, beleidsmedewerker, communicatie-medewerker,
energie-adviseur (vaak hebben ze nauwelijks een technische opleiding),
kwaliteits-controleur, "afvinker", begeleider,
bedrijfs-psycholoog, projectleider,
assisistent, coach (voorbeeld),
klimaatveranderings-deskundige, milieu-adviseur, ecoloog
(gezien de berg aan onderzoeken en rapporten zijn er al veel te veel). Vooral
de niet-technische adviseurs geven veel vertraging, kosten en ergernis
(welke toegevoegde waarde heeft bijvoorbeeld een Programmaleider Vereniging en
Communicatie en Bestuurlijk Juridische Zaken, of een Adviseur Public Affairs).
Veel medewerkers moeten anderen controleren terwijl dat helemaal niet nodig
is, maar men vindt die controles "nodig" door het doorgeschoten
verschijnsel meten-is-weten en door de onkunde van managers en
vooral topmanagement (dat vaak niets van de materie van het bedrijf weet)
en de angst van geldverstrekkende instanties (waar vaak ook nog eens de helft
nutteloos bezig is). In de bouw hebben we bijvoorbeeld geen
opzichters nodig, maar meewerkende voormannen (m/v).
Als alle mbo-, hbo- en universitaire studenten in plaats van een nuttelozen
studie maatschappelijk wél relevante beroepen gaan uitoefenen
(zorg, bouw, techniek e.d.), dan bespaart onze samenleving miljarden euro's
(ondanks de meer-uitgaven aan zorg e.d.) én hoeven we geen enkele
medewerker meer uit het buitenland te halen.
Wat prachtig: er zijn gelukkig nog weldenkende mensen! Prinses Alexia deed
een paar maanden in
Londen de studie Science & Engineering for Social Change maar
stapt over op Civil Engineering (Civiele Techniek): meer bèta en wel
nuttig voor mens en maatschappij).
Andere factoren die een belangrijke rol speelden en nog
steeds spelen bij de stikstofcrisis
Door de ongezonde verwevenheid van milieumensen met de politiek én met de media
is Nederland het enige land met een obsessie tegen stikstof e.d.
Als je kinderen een koektrommel geeft, is die zeer snel leeg. Zo is het ook bij de
stikstofcrisis gegaan: de milieumensen hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt de grens van de depositie krankzinnig laag te stellen, zodat er helemaal niets meer kan gebeuren in
de Natura 2000 gebieden en in een bufferzone van kilometers rond al die gebieden.
Nederland is klein en een teveel aan stikstof wordt niet
"goedgemaakt" door grote gebieden met veel minder stikstof-depositie
zoals in Duitsland en Italië die elk ook hun immers grote regio's hebben
(Ruhrgebied en Po-vlakte). Onze situatie is dus zeker niet veel ernstiger dan in
Duitsland en Italië maar simpelweg anders.
De meeste milieumensen zijn alfa-mensen en kunnen moeilijk omgaan met
getallen. Bèta-mensen zien van nature sneller in dat iets irreëel is
(maar moeten wel te vertrouwen zijn).
Voor de maximale grens zijn de natuurorganisaties uitgegaan van de vermoedelijke
waarde van het jaar 1700 of 1900 (waarschijnlijk afhankelijk van wat wenselijk
was). Volslagen irreëel, toen woonden er maar een paar
miljoen mensen in Nederland, had men een heel ander leven en werden
stikstofwaarden niet bijgehouden.
Voorbeeld van een bedenkelijke actie van Staatsbosbeheer: Staatsbosbeheer zet steeds maar
weer korhoenders uit op de Sallandse Heuvelrug, maar
ze planten zich daar niet voort. Elk jaar worden er weer korhoenders uit hun
geliefde habitat in Zweden naar de Heuvelrug gedeporteerd. Terwijl de
korhoenders in Europa geen bedreigde of zeldzame soort is.
het verspreidingsgebied loopt van schotland tot oost-china, alleen in nederland
voelt de korhoender zich blijkbaar onprettig; staatsbosbeheer, waarom dan
hier korhoenders uitzetten (wikipedia)?
De kale gronden die natuurorganisaties willen, zijn zeker niet biodivers!
Overigens komen die gronden elders in Europa wél voor, in grote omvang én op een natuurlijke
manier!
In de Europese Vogel- en Habitatrichtlijn staat niets over stikstof, stikstof-depositie, Kritische Depositiewaarde e.d.
De emissie van reactieve stikstof in Nederland is tussen 1990 en 2017 met 2/3
afgenomen (brondata: Emissieregistratie)! Er is dus al heel veel gebeurd
op het
stikstof-vlak. Zoveel zelfs, dat die extreem lage grenswaarde van 0,07 gram
volslagen uit de lucht is gegrepen.
Milieugroeperingen hebben er alle belang bij de situatie veel slechter voor te
stellen dan die in werkelijkheid is: donateurs, subsidies, politieke aandacht.
Een paar door overijverige, bijna hysterische ecologen en diepgravers van Staatsbosbeheer
zelfgeschapen
stikstofgevoelige grond worden als voorbeeld gesteld van de volledige natuur in
Nederland. En de media papegaaien het zeer graag na. Aandacht en macht, dat
willen milieugroeperingen. Maar de samenleving staat helemaal stil...
Waarom kan de Raad van State over de grenswaarde van 0,07 gram een uitspraak doen?
Dat is aan
kabinet en parlement!
De Raad van State speelt een bedenkelijke rol door nieuwe bedrijven te
verbieden bij alleen maar een vermoeden dat er wellicht wilde hamsters o.d. in
dat gebied leven. Net als rechters die de wet graag buigen om tegemoet
te komen aan de wensen van de milieumensen.
Bescherming van plant en dier is begrijpelijk voor een gebied als de Veluwe of de
Waddenzee, maar niet in bijna geheel Nederland.
Door al het gedoe, gedraai, gekonkel, overdreven reacties, halve waarheden en
vooral onwaarheden van de milieugroeperingen en hun ecologen, adviseurs en
politieke vertegenwoordigers verliest de burger zijn vertrouwen in de wetenschap
en vooral ook in de politiek.
Dit
kan altijd. Limmel
aan de Maas kan verder met de woningbouw:
**)
In de documentatie wordt vrijwel nooit over de feitelijke grenswaarden (KDW's)
bericht en in het geheel niet over een neutrale motivatie van die waarden. In de
zeldzame documenten is dan meestal sprake van mol in plaats van gram. Het vermelden van
het aantal gram heeft het voordeel dat het zeer duidelijk aangeeft hoe veel of
hoe weinig het is.
(Terug)