Ook:
RVS. RVS is roestvaststaal, een bouwmetaal, een legering van ijzer
en vooral chroom (minimaal 12%) met de
eigenschap dat het staal (vrijwel) niet meer oxideert: in contact met zuurstof uit de lucht vormt zich spontaan een
chroomoxidehuid aan het oppervlak die het materiaal beschermt tegen
corrosie (in principe althans, want ook rvs kan corrosie vertonen, vooral in
kustgebieden of zure milieus).
Er zijn verschillende soorten
rvs. Een veelvoorkomend type is het
austenitisch roestvast staal. Austenitisch roestvast staal bevat
naast ijzer 16-26% chroom uit 4-22% nikkel. Het staal omvat een groot
aantal ijzerlegeringen die voldoende nikkel bevatten om een volledig
austenitische structuur te verzekeren. Type 304 daarvan is voor
algemene doeleinden: redelijk corrosievast, in zachtgegloeide toestand
niet-magnetisch, in koudgevormde toestand zwak magnetisch.
"Op dit moment zijn er circa 200 verschillende legeringen die het predicaat
'roestvast' verdienen. Regelmatig worden er gemodificeerde of nieuwe legeringen ontwikkeld. Daarnaast wordt een groot aantal andere elementen toegevoegd om het RVS specifieke eigenschappen te geven. Andere elementen die worden toegevoegd zijn o.a. nikkel (Ni), mangaan (Mn), molybdeen (Mo), koolstof (C), titaan (Ti), koper (Cu), zwavel (S), stikstof (N) en selenium (Se). Diverse RVS-soorten hebben chroom als enig legeringelement. In deze gevallen spreken we van
'chroomstalen' of ferritisch roestvast staal." Puur
chroomstaal is iets minder corrosiebestendig dan bijvoorbeeld de austenitische
RVS 316 (materiaalnummer 1.4401),
maar chroomstaal AISI 444 (materiaalnummer 1.4521) heeft naast 18% chroom ook 2% molybdeen en
is bovendien gestabiliseerd met een 0,5% titaan en niobium, dus vaak toch het
overwegen waard.
Er zijn zeer veel aanduidingen voor bepaalde RVS-soorten, maar we hanteren hier
de Europese (EN-10088-notering bijvoorbeeld X5CrNiMo17-12-2) en de Amerikaanse
(AISI-notering bijvoorbeeld RVS 316).
Austenitisch RVS 316 (X5CrNiMo17-12-2 volgens EN
10088 bevat 17% chroom, 12% nikkel en 2%
molybdeen.
in de aanduiding X5CrNiMo betekent:
X
een gelegeerd
metaal (dus niet puur)
5
0,05% koolstof
Cr
Chroom;
12% of meer beschermt staal beter tegen rookgassen
Ni
Nikkel;
staal beter bestand tegen corrosie; geeft stabieler kristalstructuur
Mo
Molybdeen;
minder putcorrosie als gevolg van chloriden en zuren; vergroot
de passiviteit
17-12-2
17% van eerstgenoemde metaal,
12% van 2e metaal, 2% van 3e metaal;
let op:
(a) deze percentages zijn niet "vast", maar geven veelal een
gemiddelde aan (bijvoorbeeld 12% kan in de praktijk 11 tot 13% zijn)
(b) enorm kleine percentages worden in de cijfers vaak weggelaten, bijvoorbeeld het
Ti-deel in X2CrMoTi18-2 blijft onvermeld
Austentisch RVS 316L (X2CrNiMo17-12-2 volgens EN
10088, is X2CrNiMo17-13-2
volgens DIN) bevat 0,02% koolstof i.p.v. 0,05% van RVS 316 en kan iets meer nikkel bevatten dan RVS 316
(zonder L) maar zeker is dat niet
(11-13% is het flexibele criterium). Austentisch RVS 316LN (X2CrNiMoN17-13-3)
bevat in ieder geval iets meer molybdeen dan 316 en 316L.
Austenitisch RVS 304 (X5CrNi18-10 volgens EN 10088; AISI304;
materiaalnummer 1.4301; ook aangeduid als RVS 18-8 of 18-10
i.v.m. 18% chroom, resp. 8% of 10% nikkel) wordt bijvoorbeeld gebruikt voor
bestekken, terwijl het best gevoelig is voor chloriden en zuren waardoor
plaatselijk corrosievorming kan optreden. Er bestaat overigens ook RVS
19-11 onder de naam RVS 304L.
Ferritisch RVS 444 (X2CrMoTi18-2 volgens EN 10088;
AISI 444; materiaalnummer 1.4521) bevat 0,02% koolstof, 18% chroom en 2% molybdeen.
Rvs
voor bestek heeft meer koolstof nodig.
Rvs wordt ook voor gevelbekledingen
gebruikt.
Roestvast, roestvrij, toch niet altijd bestand tegen corrosie
Naast de term roestvast staal werd en wordt nog wel de term roestvrij
staal gebruikt. Roestvrij heeft echter voor sommigen de bijklank dat het
"op dit moment" vrij is van roest, vandaar dat er vaak over roestvast
staal wordt gesproken.
Overigens, RVS is niet altijd roestvast: roestvast staal dat in aanraking
komt met agressieve stoffen of lucht kan toch roesten (corroderen). Dat kan zich
voordoen aan de kust (zoute lucht) en in een industriële omgeving
(verschillende agressieve stoffen in de lucht). Het schijnt dat zo aangetast RVS
alsnog beschermd kan worden tegen die agressieve invloeden door het geroeste
deel weg te schuren/poetsen en dan een laagje Boeshield T-9 er overheen te
sprayen (Boeshield "kruipt overal tussen, naden, klinknagels, boutverbindingen etc."
en brengt een waslaagje aan).