Met
animatie wordt beweging gesuggereerd door het vertonen van snel opeenvolgende stilstaande
beelden ("frames"). Door de snelle opeenvolging van de beelden
wordt als het ware een korte film afgedraaid. Animatie wordt veel gebruikt in entertainment, reclame en educatie. Het stelt makers in staat om complexe concepten visueel uit te leggen, verhalen te vertellen en emoties over te brengen.
Voorbeelden van animaties zijn bedrijfsanimatie (wat doet het bedrijf), uitleg-animatie (explanimation; animatie van
een nieuwbouwwoning, van een proces of
nieuwe manier van handelen o.d.), instructie-animatie (van een printer o.d.).
Voordelen van animaties:
- bewegende beelden trekken meer aandacht dan stilstaande
- je kunt een verhaal uitbeelden: een complexe boodschap kan door bewegend beeld en eventueel geluid op een eenvoudige manier worden
overgebracht; je neemt de klant mee op reis in je verhaal (het verhaal wordt
het storyboard genoemd, het vertellen van het verhaal storytelling)
- in "de bouw" kan bijvoorbeeld met een 3D-model (3D-scan) een realistische animatie worden gemaakt:
door de combinatie van het
3D-model van het project en een passende omgeving en sfeer wordt met een
"momentopname" een compleet verhaal gepresenteerd.
Nadeel van (sommige) animaties:
- bij realistische animaties verschilt de mate van realisme nogal
- er moet vaak een stem als verteller (de voice-over) zijn of
een vorm van "ondertiteling", omdat de beelden zelf anders geen duidelijk verhaal
(kunnen) bieden; alleen een muziekje haalt de aandacht weg
- soms komt het verhaal een beetje simpel over; het verhaal wordt wat al te
eenvoudig, te kinderachtig uitgebeeld (en de kijker haakt af)
- er wordt teveel gesproken of er is teveel tekst waardoor de
klant teveel moet lezen (en de aandacht dwaalt af)
- het verhaal is te veelzijdig of wordt vanuit teveel hoeken benaderd,
wat verwarrend werkt (men vergeet de bedoeling, het doel van de animatie)
- een animatie kan te lang zijn (de aandacht gaat verloren)
- teveel beeldwisselingen werkt onrustig (leidt de aandacht af van de
boodschap).
Tips voor het maken van een animatievideo
Een aantal tips (zie eventueel ook bij Voordelen en Nadelen hierboven):
- bepaal wat de boodschap is, de kern van het verhaal
- houd het script to the point
- houd de animatie kort (vaak max. 1 à 2 minuten); stem de lengte af op
bijvoorbeeld het soort animatie (een bedrijfsdocumentaire of een ingewikkelde
instructiefilm mogen langer zijn), het publiek (de doelgroep, de kijkers) en
eventueel het gewenste platform waarop de animatie zich afspeelt
- beperk de animatie tot één onderwerp (de kern van uw betoog; maak
desnoods meer animaties als er wezenlijk verschillende invalshoeken zijn
en ga na welke animatie het best bevalt bij de klant of een klanten-panel)
- neem eventueel een in animatie gespecialiseerde copywriter om het
script te schrijven
- overleg met de klant over het concept-script, neem hier echt de
tijd voor, samen kom je tot de beste ideeën
- laat de klant het script ook op vaktaal e.d. controleren (door
foutief geschreven, verkeerde of verouderde termen kan de kijker snel afhaken) - stem de stijl van de animatie af op de doelgroep (de stijl
is bijvoorbeeld tekeningen / cartoon of juist realistisch) - stem de sfeer van de animatie af op de boodschap (het
verhaal)
- je verhaal moet "spannend" blijven, durf op te vallen ("online bezoekers willen geprikkeld en verrast
worden; geef ze dat dan ook"; de term storytelling
houdt in dat kijkers het verhaal ingezogen worden, het verhaal willen
blijven volgen)
- vermijd saaie stukken (de spanningsboog van de meeste mensen is
zeer kort)
- probeer humor in het script te leggen (zonder te overdrijven of
banaal te worden)
- vermijd vooral jaartallen maar bijvoorbeeld ook namen van
mensen en recente gebeurtenissen (daardoor veroudert een animatiefilmpje al
snel) - houd het bij voorkeur bij één techniek / stijl (bijvoorbeeld uitsluitend
foto-achtig materiaal of juist bij tekeningen) - pas het taalgebruik aan aan de doelgroep (een animatie voor de promotie
van een nieuw medicijn is verschillend van een animatie waarin aan patiënten uitgelegd wordt
wat een apotheek voor hen wel of niet kan doen)
- als er een stem is, probeer een acteur of actrice met een prettige stem
(het toepassen van een mannelijke of juist vrouwelijke acteur kan ook
afhankelijk zijn van de boodschap; bij Voicecowboys
vindt u professionele voice-overs met verschillende karakteristieken,
vriendelijk, enthousiast, stoer, betrouwbaar, bescheiden enz.)
- bij internationale animaties (instructievideo van een camera o.d.) is
een nieuwe animatie voor elke taal meestal niet nodig; zolang de gesproken taal
(als die er is) goed verstaanbaar is, kunnen ondertitels in verschillende talen
worden toegevoegd; als er geen gesproken taal is, is het eenvoudig om alleen de
ondertitels aan te passen
- plaats, als de opdrachtgever dat wenst, de animatie ook op sociale media.
Hoe werkt animatie?
De meeste animaties zijn digitaal, waarbij computersoftware gebruikt wordt om afbeeldingen te maken die kunnen
bewegen:
- Computeranimatie. Door gebruik te maken van virtuele camera's en belichting worden complexe bewegingen en speciale effecten gerealiseerd. Deze techniek wordt veel toegepast in films, reclame en videogames.
Ook 3D-rendering behoort tot deze categorie.
- Live action is in dit kader een animatie(filmpje) waar menselijke
acteurs in meespelen (kan ook eigen personeel zijn).
- Motion graphics. Dit omvat het animeren van grafische elementen, typografie en visuele effecten om informatie over te brengen, vaak gebruikt in
commercials en educatieve video's.
Klassieke, niet-digitale animaties worden niet vaak meer toegepast (wellicht in
de privé-omgeving of het artistieke leven):
- Stop-motion-animatie. Hierbij worden fysieke modellen of objecten frame voor frame verplaatst en gefotografeerd. Bekende voorbeelden zijn klei-animatie en animatie met figuren van plasticine.
- Traditionele animatie. Dit omvat het met de hand tekenen van elke individuele afbeelding (frame) op doorzichtig papier, dat vervolgens na elkaar wordt gefotografeerd en achter elkaar wordt weergeven. Voorbeelden hiervan zijn
de oudere, klassieke tekenfilms zoals die van Disney.
Andere media die op animatie kunnen lijken
360-graden foto's, virtual tours en artist's impressions worden meestal niet gezien als
animatie:
- De 360-graden foto is een speciale foto waarbij je rond kunt kijken in alle richtingen. Het is eigenlijk één stilstaande foto waar je doorheen kunt bewegen door te slepen, maar er is geen echte beweging in de foto zelf.
- De virtual tour is een verzameling van 360-graden foto's aan elkaar gekoppeld, zodat je van de ene ruimte naar de andere kunt "wandelen." Je klikt bijvoorbeeld op pijlen om naar een andere ruimte te gaan. Het voelt alsof je door een gebouw loopt, maar er is geen animatie zoals in tekenfilms of computerspellen.
- De artist's impression is meestal een stilstaand
beeld en daarmee geen animatie. Artist's impressions worden vaak toegepast bij
brochures voor de verkoop van woningen en andere gebouwen. Bij bestaande bouw
wordt met een artist's impression een ideaalbeeld geschapen wanneer de woning
leeg is of een sterk verouderde inrichting heeft.