Moduleren
is het traploos regeling van het ketelvermogen van een verwarmingsinstallatie (cv-ketel).
Middels moduleren wordt de branderactiviteit, en daarmee het energieverbruik,
exact op de warmtebehoefte
afgestemd doordat de branderhoogte van de ketel op verschillende standen kan branden.
De modulerende ketel zorgt voor een rustiger opwarmgedrag.
Een goede koppeling tussen thermostaat en cv-ketel is noodzakelijk om ervoor te
zorgen dat de verwarming niet steeds te laag brandt en de pomp onnodig lang
werkzaam is. Een modulerende ketel en thermostaat hebben een tweeweg- communicatie. Zo’n thermostaat kan dus ook informatie ontvangen vanuit de ketel.
CV-toestellen en thermostaten van een aantal merken
kunnen onderling met elkaar samenwerken.
Het gebruik
"'s Morgens bij het aanwarmen, als de woning snel op de gewenste
temperatuur moet komen, staat de brander voluit open. Dit duurt dan tot de
kamertemperatuur in de buurt van de gewenste waarde komt, waarna de laatste
graden overbrugd worden met een steeds kleiner wordende brander. Het gevolg is
dat de kamer geleidelijk op temperatuur komt, en de gewenste kamertemperatuur
niet overschrijdt. Overdag blijft de temperatuur ook goed op hetzelfde niveau. Gebruikers moeten soms wennen aan het aanwarmgedrag ('s ochtends) van een modulerende ketel. Immers, als de kamer nog niet helemaal op temperatuur is, koelen de radiatoren al af. Overdag worden ze daarna ook niet meer
echt heet. De meeste mensen wennen er snel aan, maar ouderen hebben meer behoefte aan
stralingswarmte en prefereren dan liever een aan/uit regeling."
Het energieverbruik
Onduidelijk is of een modulerend cv-systeem energiezuiniger is dan een
normaal systeem. Omdat de ketel minder lang heet water hoeft te stoken (voordat
de te verwarmen ruimte te warm is geworden, verwamt de ketel het water minder
sterk), lijkt er energie bespaard te worden. Maar een langduriger stoken op
lagere temperatuur verbruikt meer energie dus wordt in ieder geval de
"winst" verkleind.
Overigens kan ook vaak op energie bespaard worden door de watertemperatuur van
de verwarmingsketel niet te hoog te zetten (bv. 60 tot 70 graden).
Met dank aan o.m. CV-Tuning
en Honeywell.