Ook:
meervoudig grondgebruik. Van
dubbel grondgebruik spreken we bijvoorbeeld als:
- gebouwen boven wegen, spoorwegen, rivieren e.d.
worden gebouwd
- gebouwen boven stations worden gebouwd
- er een sportveld op een tunneldak wordt aangelegd
- er gebouwd wordt in een geluidswal.
Financieel
aantrekkelijk is bijvoorbeeld het overbruggen van wegen met hoogbouw zoals over
de Utrechtsebaan in Den Haag.
Stationsgebieden zijn vaak nogal onaantrekkelijke gebieden om te wonen: het
spoor begrenst de twee kanten, veel loods-achtige gebouwen, weinig woningen, nog
steeds vrij grote open gebieden. Door in en over de stationsgebieden woningen te
bouwen, het liefst met wat groen erbij, neemt de leefbaarheid enorm toe.
Bouwtechnisch is zeer veel mogelijk. (Overigens zijn ook andere gebieden op te
knappen in de buurt van het station, zoals het Maanplein in Heerlen, wat
een zeer gewild wijkje is geworden.)
Karakteristiek zijn de "paalwoningen" (kubuswoningen) van Piet Blom,
kubussen op hun punt op een brede ronde toegangspaal, gebouwd in 1974 in Helmond en in
1982 aan de Blaak in Rotterdam,
waar ook van dubbel grondgebruik sprake is. (De paalwoningen in
Helmond zijn in 2015 als gemeentelijk monument aangewezen.)
dubbel grondgebruik, a12 utrechtsebaan, den
haag (google
maps):
dubbel grondgebruik (dubbel ruimtegebruik) door bouwen in een geluidswal
bij a20 rotterdam, waarbij een verdiepte strook in het dak (hier niet
zichtbaar) allerlei pijpjes aan het zicht onttrekt en een fraai strak
beeld geeft; klik voor groter (steen010,
advisering van het gebruik van baksteen in gevels):
dubbel ruimtegebruik; de bebouwde brug ponte vecchio, florence (firenze
albergo):
Eng. dubbel grondgebruik: multiple use of land Eng. paalwoning: pole house, paalwoning (cube-shaped house on a
concrete pillar); kubuswoning is cube house; paalwoning (algemeen,
zoals paalwoningen in het water) stilt house