Een
(stalen) plaatligger is een ligger van aan
elkaar gelaste of met bouten aan elkaar bevestigde stalenI-profielen met een extra hoog
lijf (het verticale deel van de "I"). Bij een extra hoog lijf kan plaatverstijving
nodig zijn, om het knikken van het lijf of het buigen van de
flenzen te
vermijden.
De plaatligger van Corrugated
Plate Industry kunnen vrije overspanningen aan tot 160 m! Deze plaatligger
wordt GLP Lightweight Beam of GLP Lichtgewicht Constructiebalk
genoemd (GLP staat voor Geprofileerde Lijf Plaat).
Plaatliggers worden o.m. toegepast als dragers van een dak in industriële
hallen (dakliggers) en als liggers bij bruggen.
Bij plaatliggers als dakliggers kan vergoten van de brandwerendheid nodig zijn,
bijvoorbeeld door een omkasting met hout of gipsplaten of
het toepassen van een coating die bij ca.
350 graden C gaat zwellen.
Bij bruggen met plaatliggers werden vroeger (vóór 1950) de I-liggers gemaakt
door de flenzen met hoekstalen met klinknagels aan het lijf te bevestigen. Na
1950 worden de I-liggers meestal gelast.
De Lambda plaatligger van Betonson is een brede ligger van voorgespannen
beton voor overspanningen tot
15 m (1200 mm breed, hoogte 150 tot 300 mm, met druklaag 300 tot 600 mm). De
Lambda plaatliggers worden o.m. toegepast als brugdek en als vloerconstructie bij zware
belastingen.
Plaatliggers van houtachtig materiaal worden meestal vollewandligger
genoemd, maar de term vollewandligger wordt ook soms voor de stalen plaatligger
gebruikt.
plaatliggers bij de spoorbrug over de maas bij maastricht (bruggenstichting):
plaatliggers (glp lichtgewicht constructiebalken) bij een hal met een
grote overspanning; de volgende foto laat goed de hoogte van het lijf van de plaatligger
zien (corrugated plate industry):