Een moodboard is een verzameling schetsen, afbeeldingen, kreten, korte
teksten e.d. om een bepaalde stijl of andere creatieve vorm uit te
beelden, meestal bij de beginfase van een ontwerptraject. De afbeeldingen hoeven
niet direct een bepaalde bouwmethode of interieurstijl uit te beelden; afbeeldingen van voorwerpen o.d.
kunnen ook iets zeggen over je eigen stijl.
Waarom een moodboard?
Een moodboard is een manier om te achterhalen wat je eigenlijk wilt, bijvoorbeeld
welke stijl van woningbouw of woninginrichting. Vooral als je samen met je partner of
met anderen moet beslissen, is een moodboard
zeer handig om elkaar later geen verwijten te maken; er kunnen dan meer
moodboards ontstaan, die bij voorkeur wel tot één moodboard moeten
samensmelten.
Door een moodboard ontdek je wat je eigen stijl en ideeën zijn en vaak ook dat er tegengestelde wensen
of belangen zijn, zeker als je met een partner of collega's een moodboard maakt. "Het is goed om voor jezelf heel precies na te gaan wat je wilt, vóórdat je met een bouwer gaat praten."
Een creatief persoon kan ook het moodboard
samen met de klant opstellen. Vooral als de klant geen idee heeft van wat hij wil, is zo'n
moodboard zeer nuttig: tijdens zo'n gesprek groeit het moodboard en komt het steeds dichter bij de wensen van de klant.
Moodboard maken (het proces)
- Welke onderwerpen vind je belangrijk? Bijvoorbeeld bij een woning:
ruimte, garage, werkruimte, tuin,
meer etages of bungalow, erker, privacy, kleuren.
- Wat wil je per se niet en wat wel? Bij een woning bijvoorbeeld hout, betonbouw,
houtbouw, metselwerk, staal, groendak, zonnepanelen, circulaire materialen e.d.
- Zoek in tijdschriften en op internet naar afbeeldingen
of kreten van wat bij je past. Bewerk eventueel de afbeeldingen en brokken teksten als die niet helemaal overeenstemmen met wat je
wilt.
- Het maken van een moodboard kan zeer warrig zijn en impulsief
veranderen, maar het is ook een ontspannen manier om de ontwerpeisen duidelijk te
krijgen, omdat het meestal een andere activiteit is dan we gewend zijn en
omdat het positief en soms frappant is om te ontdekken waar je interesse ligt.
- Eventueel kan een zogenoemde visual designer het moodboard omzetten in wat meer concrete tekeningen;
de visual designer kan overigens dezelfde persoon zijn als de ontwerper waar je het moodboard mee
maakt.
Papier en digitaal -
Bij de papieren versie kan
een groot vel zoals van een flip-over als basis dienen voor de verschillende "onderwerpen" die op het moodboard
komen, dan kan er ook nog tekst bij geschreven worden en kun je er met
anderen over praten, vragen stellen, afwegingen maken. Als je aan tafel zit of
staat met de gevonden of geprinte afbeeldingen en kreten met ideeën praat je
makkelijk met elkaar door de ongedwongen sfeer (gemakkelijker dan digitaal
achter een beeldscherm). Alles met het doel te weten te komen welke onderdelen
je zonder twijfel in je ontwerp wilt hebben.
- Een online, digitaal moodboard heeft het voordeel dat je er altijd bij kunt en
aan kunt passen. Er zijn verschillende tools om moodboards te maken; klik op internet
in de zoekmachine bijvoorbeeld in: moodboard digitaal.
Zie bijvoorbeeld Milanote.
- Een nadeel van online,
achter een beeldscherm, is dat het soms lastig is een goed gesprek met anderen
te hebben en je gedachten te formuleren en te ordenen. De aandacht kan
teveel op het beeldscherm en de voortgang van het proces gericht zijn en te weinig op
afwegen en naar de klant luisteren.
Voordelen van moodboards
- Belangrijkste voordeel: een moodboard voorkomt dat er iets ontworpen wordt wat niet de bedoeling
was!
- Je leert je eigen wensen te vinden en te benoemen, af te wegen en te ordenen door
de bekende en onderliggende wensen en ideeën die je hebt, de inspiratie die je zelf opdoet
tijdens het moodboard-proces, de inspiratie van anderen en de groei door de gesprekken
met ontwerpers en anderen.
- Je leert nadenken over wat je nu eigenlijk echt wilt én wat je juist niet
wilt.
- Door vast te leggen wat je wel of juist niet wenst, hoef je er
later niet weer over te twijfelen en er later niet opnieuw discussie over
te voeren.
- Er kan veel tijd bespaard worden, niet alleen in het
ontwerptraject maar zeker ook in de bouwfase, omdat het pakket van wensen goed
uit de verf komt. Bij het samenstellen van een moodboard kan iedereen feedback geven, je
kunt het moodboard aanpassen en iedereen gaat uiteindelijk dezelfde richting op (ontwerpteam en klanten hebben hetzelfde beeld).
- Architecten en andere beoefenaars van creatieve beroepen denken vaak dat ze de wens van de klant wel kennen, maar
leggen toch snel en vaak ongemerkt hun eigen stijl en ideeën op aan de
klant; een besproken, gedetailleerd en gedocumenteerd moodboard helpt je de architect jouw
weg te laten volgen.
- Kortom: je ontwerpeisen worden op een eenvoudige en vanzelf groeiende manier duidelijk.
Opmerkingen
- Veel architecten hebben een flexibele en creatieve geest en komen met ideeën die nooit bij jezelf waren opgekomen. Maak
het moodboard samen met zo'n meedenkende architect. Soms zijn een paar schetsen
al voldoende om een goed gesprek aan te gaan of de klik met een architect te
ervaren (of juist niet).
- Probeer je wensen wel realistisch te houden. "Een droomhuis bestaat niet, het eindresultaat is altijd een compromis tussen wens en kosten."
- Het is goed een moodboard even te laten rusten, zeker na een gesprek tussen creatief persoon en klant, omdat je dan de verschillende aspecten en invalshoeken nog kunt overdenken.
- Documenteer goed waarom je een bepaalde beslissing neemt! Dát vermijdt
discussies achteraf.
- Als je alleen voor jezelf een moodboard maakt, dan kun je toch je vrienden of familie vragen hoe zij erover denken. Ook als je niet zeker bent van wat je echt wenst, is feedback van je omgeving
heel verstandig: al pratend kunnen zij net de input geven die je op dat moment nodig
hebt.
- Ook voor een cataloguswoning of een prefab woning is die eerste stap van een "moodboard onder begeleiding van een architect" zeer zinvol. Je kunt
daarna gerichter naar een bouwer zoeken en de bouwer kan aangeven of het past in zijn bouwwijze.
- Ook bijvoorbeeld de gewenste stijl van een website kan via een moodboard achterhaald worden. De zogenoemde concept developers kunnen je hierbij helpen.
- Sommige architecten maar ook klanten vinden een moodboard
overbodig, maar juist een moodboard geeft aan:
. hoe het ontwerp moet zijn
. voorkomt een ontwerp dat je eigenlijk toch niet wilt
. vermijdt misverstanden, verwijten en kosten in het
bouwtraject.
moodboard voor de sfeer van een nieuw interieur; klik voor groter
(studio kiik):
verzameling moodboards; achter elk icoon bevindt zich een
moodboard met afbeeldingen, tekst e.d.; gemaakt in milanote
moodboards: