GroenLinks en de dwingelandij,
geen sprookje of vrolijk kinderverhaal (een kritisch artikel)
Ja, het lijkt anders, maar ook dit heeft met bouwen te maken: waarom GroenLinks (en sommige
andere partijen) een dictatuur wil en daarmee het bouwen van o.m. woningen lange
tijd tegen kan houden
GroenLinks laat duidelijk haar dwingelandij gelden. GroenLinks en de maakbare
wereld, maar alleen als die aan haar heilige ideeën voldoet:
- Verbod op het bouwen van hele wijken omdat aan het milieu en de boeren
teveel aandacht
wordt besteed (het stikstofverhaal en andere nogal overdreven en opgeschroefde
eisen).
- Verbod op het bouwen van hele wijken omdat er nog geen goed openbaar
vervoer naar
die gebieden is. Dit is waarschijnlijk de meest onzinnige en ridicule reden
van GroenLinks om het bouwen van woningen in een bepaald gebied tegen te
gaan. GroenLinks wil blijkbaar eerst tram- of treinbanen aanleggen (naar
voorlopig niemandsland), maar bussen kunnen er altijd rijden, ook op elektriciteit. GroenLinks wil gewoon de macht
hebben en houden om onzinnige besluiten te nemen en slaat dan als een
kleuter om zich heen.
- En als er dan plannen zijn voor een nieuwe wijk, dan mag er van GroenLinks
in eerste instantie maar 1 parkeerplaats per 5 huishoudens komen en in een
ander plan (februari 2023) zelfs alleen maar parkeerplaatsen aan de rand
van de grote, nieuwe wijk... Dat betekent dus dat nieuwe wijken uitsluitend zijn voor één kleine categorie mensen, GroenLinks-stemmers. Die
plannen zijn van Lot van Hooijdonk (wethouder, GroenLinks) en Eva Oosters (wethouder,
Student & Starter), die teveel denken aan de Chinese Culturele revolutie met
even eenzijdig
gerichte dwangmaatregelen.
- Het bouwen van tijdelijke woningen in de polder Rijnenburg wordt door
B&W Utrecht verboden omdat B&W hier uitsluitend over wil praten met
het ministerie als de verbreding van de A27 bij Amelisweerd niet doorgaat
(mei 2023). Hoe heet dit? Een vies politiek spelletje over de hoofden van de
bewoners? Machtwellust? Afpersing?
Overigens, waarom tijdelijke woningen? Bouw toch gewoon duurzame
normale woningen voor iedereen en zonder allerlei politieke spelletjes en
voor iedereen, niet alleen GroenLinks-aanhangers!
- Het aantal parkeerplaatsen en parkeergarages wordt in Utrecht versneld
afgebouwd, zoals bij de Strosteeg ("er mag geen aparte parkeervoorziening voor de woningen worden
gerealiseerd", "het is niet gewenst om deze plek met de auto te kunnen bereiken", "voor de nieuw te ontwikkelen woningen geldt een minimale parkeernorm met parkeren op afstand").
- Ook blijkt dat de gemeente Utrecht voor de 38 nieuwe woningen aan de
Strosteeg die op de plaats van de lege drukkerij moeten komen, geen enkele
parkeerplaats heeft gepland, ondanks het bestemmingsplan voor de binnenstad
waaruit de Raad van State geconcludeerd heeft dat er 11 extra
parkeerplaatsen moeten komen. Dat is natuurlijk al zeer weinig voor 38 extra
woningen, maar GroenLinks wil blijkbaar uitsluitend GroenLinks-burgers
in de gemeente (zonder auto). Dat een partij mag kiezen voor uitsluitend gelijkgezinden is
nogal discutabel. Dat doet toch wel heel sterk denken aan het bevoordelen van
mensen met hetzelfde geloof (zoals dat pas na eeuwen bij christenen zo goed
als beëindigd was, maar nu bij andere geloven nog steeds gebeurt); het
nietsontziende, fanatieke, egoïstische karakter van GroenLinks begint toch wel veel op
een religie te lijken.
- GroenLinks staat voor "Eerlijk delen" en
"Gelijkwaardigheid", maar een GroenLinkser wordt beter
bedeeld en blijkt "gelijkwaardiger" te zijn dan een ander. Vooral
bij beslissingen die burgers raken, neemt zij het standpunt in "wij
beslissen". De mening van belanghebbenden wordt niet gevraagd en als
dat niet anders kan, dan laat zij dure rapporten opstellen om toch haar zin
door te drijven.
- Betaald parkeren in de gehele stad, ook waar dat helemaal niet nodig is en
ook nog zonder enige vorm van overleg. Dat is gewoon misbruik maken van de
macht die het volk je in goed vertrouwen gegeven heeft.
- Steeds blijkt weer dat de gemeente Utrecht bewoners niet bij de plannen
betrekt of zegt het te doen, maar toch haar tegendraadse zin doordrijft. En
dan een "visie op dienstverlening Utrecht" "Betrouwbare
overheid met menselijke maat" opstellen... (GroenLinks wethouder Linda
Voortman.)
- Fietsers en openbaar vervoer worden gebruikt om auto's tegen te houden:
fietspaden zigzaggen over de normale openbare weg of de normale weg zigzagt
over het fietspad, fietspaden die eindigen
waardoor fietsers breeduit op de smalle normale openbare weg komen, vrije
busbanen en trambanen terwijl auto's kilometers om moeten rijden, veel
wijken hebben voor auto's maar één of een paar ingangen. GroenLinks is
alleen maar anti-auto, ongeacht het gebruik van fossiele brandstof of
elektriciteit.
- Het planten van bomen is lofwaardig, maar wat gebeurde toen Staatsbosbeheer 8.000 ha bos omploegde, omdat het dochterbedrijf van Staatsbosbeheer
(Energiehout BV)
hout nodig had voor de biomassacentrales en een media-gedreven ecoloog dat nodig vond
(of was die ingeschakeld door Staatsbosbeheer om een gewenst rapport te
maken?)? De Amsterdamse GroenLinks praatte lange tijd de biomassacentrale en
daarmee grootschalige ontbossing goed. De reden: anders zouden de klimaatdoelen niet te halen zijn, want het verstoken
van biomassa moest als "groen" worden gezien.
- De eis van genderneutrale toiletten, terwijl de dames decennialang voor
aparte toiletten hebben gevochten (en terecht).
- In Rotterdam haalt de gemeente maar eenmaal per 2 weken het restafval op
bij de huishoudens die nog een eigen vuilnisbak hebben. Het gevolg is dat de
vuilnismannen in de zomer met sjaals voor hun monden lopen omdat de stank
niet te harden is. Vuilnis van 2 weken in een bak! Waar is het redelijk denken
gebleven?
- Ook in Rotterdam wordt een doorgaande weg afgesloten die naar de Maastunnel
leidt,
puur als autootje-pesten. Bij vragen van de gemeenteraad over de gigantische
chaos die door het afsluiten ontstaan is, antwoordt de GroenLinks wethouder
dat aanpassen niet nodig is. Overigens, dat afsluiten zou een proef zijn,
maar het werd dus permanent; zulke spelletjes worden er ook gespeeld.
- Een verhuurverbod van woningen met een energielabel E of slechter. Om
meer goedkope woningen te bouwen voor armere mensen en om de wonderlijk
veel te hoge huren verplicht te verlagen, daar hoor je niemand over. Wel
over energie-slechte woningen omdat de slechtste daarvan al door de
woningcorporaties zijn verkocht, louter om het aandeel energiezuinige
woningen van hun woningpakket te vergoten. De kopers van die energie-slechte
woningen beginnen dus met zeer hoge kosten om een poging te doen die woningen energiezuinig te maken.
Na die verkopen en na afschaffing van de verhuurdersbelasting voor
woningcorporaties kunnen ze nu wel beginnen met het bouwen van nieuwe
sociale woningen (als dat tenminste mag van de milieulobby i.v.m. de
stikstof-affaire e.d.).
- De riolering in een straat moet volgens de gemeente Utrecht aangepakt worden. De bestaande riolering kan vernieuwd worden via de zogenoemde
kous-methode: een straat van 300 m is door één wagen en twee man in nog geen twee weken aangepakt én de straat hoeft niet open! Maar de gemeente Utrecht
legt koste wat het kost zo nodig een extra riolering
aan voor hemelwater in deze al eeuwen bestaande straat. Het gevolg is dat de
straat een half jaar lang vrijwel onbereikbaar én er is geen enkel huis aangesloten op het
hemelwaterriool (dat moeten de eigenaren van de huizen zelf laten aanleggen,
begrijpelijk maar deze separate regenwaterafvoer is dus decennialang
nutteloos). De gemeente vindt dat je voorbereid moet zijn, als gelovigen die "memento mori"
prediken. Dat een nieuwe wijk wordt aangelegd met gescheiden
rioolsystemen is begrijpelijk, maar een bestaande wijk is kapitaal dure
onzin. Dit was weer zo'n blijk van willekeur en machtsmisbruik van
GroenLinks, ongeacht de kosten en de gevolgen voor bewoners moeten haar
ideeën uitgevoerd worden...
- Een stukje uit de krant, van een woordvoerder van de gemeente Utrecht: "De gemeente gebruikt de ruimte van geparkeerde auto's liever anders. Bijvoorbeeld voor meer ruimte voor fietsen, wandelen of
groen. (...) Er zijn andere opties voor parkeren op straat, zoals een betaalbaar parkeerabonnement in een P+R of in een parkeergarage. Of maak gebruik van de verschillende vormen van deelvervoer, het openbaar vervoer, pak de fiets of
wandel".
En zo word je als burger gedwongen te wonen en te reizen zoals GroenLinks dat
eist, alles in het teken van auto-pesten en onder het mom van
"groen" (terwijl de gemeente er ook nog eens veel aan verdient; de gemeentelijke
P+R's genereert immers veel inkomsten).
- Reclameborden met producten die GroenLinks niet zint, worden verboden.
- Een brief van een lezer van het Algemeen Dagblad 2023-04-29 over de
situatie bij de Meernbrug in De Meern waar veel fietsers komen (scholen in
de buurt): aan de ene zijde van het kanaal een doorgaand fietspad waar
auto's getolereerd worden (Zandweg), aan de andere zijde een riante busbaan
(Rijksstraatweg), terwijl die doorkruist wordt door een drukke straat
(Meerndijk-Castellumlaan). "De verkeerssituatie rond de Meernbrug is al
jaren verre van ideaal. Auto's en fietsers zitten elkaar daar in de weg
omdat de gemeente vindt dat al het verkeer dat richting Regenboogbrug gaat,
over de Zandweg moet. En niet over de parallel lopende en veel bredere
Rijksstraatweg. Die is er alleen voor de bus. Na veel klachten werd daarom
in september vorig jaar [2022] een informatieavond gehouden. Diverse
bewoners gaven toen duidelijk aan wat de beste oplossing zou zijn. Namelijk
het autoverkeer weer over de Rijksstraatweg laten rijden en niet door de
door de gemeente indertijd bewust als fietsstraat ingerichte Zandweg persen.
Helaas, de definitieve oplossing volgens het gemeentelijke wijkbericht:
enkel wat cosmetische ingrepen zoals extra rood asfalt, een verwijderde
stopstreep, herstel versleten wegmarkering."
Dat is kenmerkend voor de GroenLinks-gemeente Utrecht: de bevolking een vorm
van inspraak voorschotelen en dan gewoon weer de eigen dictatoriale weg
bewandelen. Een smerig politiek spel over de hoofden van bewoners. En dan
moet je vertrouwen hebben in de politiek?
- Een laatste paar voorbeelden. In de Utrechtse wijk Strijkviertel en elders in de
stad worden festivals gehouden met heel veel geluid, gewoon herrie, soms zelfs illegaal. Bijna elk weekeinde in
en rond de zomer is het prijs. Wie van techno houdt, zal het mooi vinden
maar de werkelijk continue stroom boemboemboem is na vele uren toch echt teveel
(vaak het hele weekeinde en tot zeker 23.00 uur). Waarom worden
openluchtfestivals toegestaan? In een straal van zeker 10 km worden de
omwonenden getergd door de continue dreun. (En dan maar beweren dat al die
muziek binnen de normen valt...) GroenLinks, verbiedt de openluchtfestivals of verplaats die festivals naar
popodia als TivoliVredenburg, daar zijn die muziekgebouwen of theaters
voor en worden zeker elke keer 100.000 mensen niet meer geteisterd door die
openlucht"muziek"!
Een week later wordt het Central Park festival gehouden, weer een
krankzinnige hoeveelheid herrie. Bij een rechtszaak die een omwonende had
aangespannen tegen dat lawaaimonster en de verkeerschaos ter plaatse. De
gemeente heeft toestemming gegeven en stelde bij die rechtszaak "als
het festival niet doorgaat komen de mensen toch naar de stad en die zorgen
dan voor meer overlast" en daar ging de laffe rechter in mee.
Wat een laffe honden, die gemeente Utrecht en die rechter. Een festival
toestaan dat zoveel onrust veroorzaakt is waanzin (gemeente) en beweren dat
niet terug te willen en kunnen draaien is minnetjes en laf, en daarin
meegaan is eigenlijk nog laffer (de rechter).
- Nog eentje dan: het Utrechtse GroenLinks raadslid Rachel Heijne wil de
vuurkorf verbieden... Zelfs voor iemand die geen vuurkorf heeft, gaat deze
dictatuur toch echt te ver. Een beetje gezelligheid mag ook al niet meer. (Juli
2023.)
- GroenLinks kan niet tegen kritiek, terwijl zij zelf altijd en overal
kritiek op heeft.
- GroenLinks maakt de wereld maakbaar, maar alleen als die wereld aan al haar
heilige ideeën voldoet (dat heet in normale taal dictatuur).
Het wonderlijkst is dat GroenLinks andere partijen meekrijgt in haar
dwangmatige denkbeelden, bijvoorbeeld in Rotterdam waar de twee grootste
partijen (Leefbaar Rotterdam en VVD) niet in het gemeentebestuur kwamen
en GroenLinks wel.
In veel gemeenten heeft GroenLinks geen meerderheid
en treden andere partijen met GroenLinks op. Een stem op die partijen is dus
óók een stem op GroenLinks en haar dwingelandij.
In de gemeente Utrecht zijn het déze partijen
die gezamenlijk om zich heen slaan (2022):
- D66 is blij mee te mogen doen en blijkt ineens groener dan groen.
Overigens houdt zij zich niet aan haar standpunten: eindelijk was er het zo
lang gewenste referendum, totdat er een uitspraak kwam die haar niet beviel.
- De Partij van de Arbeid (PvdA) stelt electoraal weliswaar niets
meer voor, maar mag meespelen met GL. De PvdA maakt zich blijkbaar alleen
maar druk om een straat met een Russische naam in plaats van de echte grote
problemen in Nederland te kennen, laat staan problemen van arbeiders.
- De Partij voor de Dieren (PvdD) is in beginsel best sympathiek,
maar geeft in de coalitie met GroenLinks een duidelijk signaal af.
- De Christenunie (CU) wil steeds meer buitenlanders Nederland in
krijgen en hoopt met GroenLinks een stukje van de macht terug te krijgen die
zij verloor door het grote aantal mensen dat het christendom de rug
toekeert.
Toch, even voor de duidelijkheid: elke dictatuur is
afkeurenswaardig, van rechts maar ook van een GroenLinkse dwingelandij hebben we
hopelijk voldoende slechte voorbeelden ervaren.
Waar kan een normaal, politiek naar links neigend
persoon, of je nou arbeider, bureau-ambtenaar of beleidsadviseur bent, nog op stemmen zonder te
vallen in de kuil van GroenLinks?
Tsja, dat mag ieder gelukkig nog voor zichzelf
uitmaken. Probeer in ieder geval het GroenLinkse motto "ik wil niet dit-of-dat, dan
mag jij het ook niet" te vermijden...
Kanttekeningen
-
Natuurlijk zijn niet alle milieu-gerelateerde ergernissen aan GroenLinks toe te
schrijven, maar leden van GroenLinks zijn wel heel erg dwingend bezig.
-
Vaak is het "Europa", dat toch ook door veel milieu-mensen bestuurd
en gestuurd wordt, maar even vaak is het een verzinsel dat "Europa
eist", om de eigen mening door te kunnen drukken.