home

discl. / ©, lid NVJ

A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z


jumplift

 

jumplift

De jumplift is een zelfklimmende lift die toegepast wordt bij in aanbouw zijnde hoogbouw. Naarmate de bouw vordert, "groeit" de jumplift in de liftschacht in de kern van het gebouw mee, met o.m. de machinekamer, er wordt geen tijd verloren met het plaatsen en verplaatsen van tijdelijke liften (bouwliften) en de jumplift vervoert aanzienlijk sneller en veiliger dan bouwliften.

Methode
Wanneer de bouw van de kern het gebouw met de liftschacht vordert, wordt de beschermende "deksel" van de liftschacht een paar verdiepingen omhoog geplaatst, evenals het werkeiland om al het noodzakelijke in de liftkoker te installeren. Daarna takelt de liftkooi van de jumplift zichzelf omhoog tot het gewenste niveau waarna de jumplift ook beschikbaar is voor vervoer van en naar de hogere verdiepingen.
Wanneer de bouw van de kern van het gebouw (met de liftschachten) gereed is, hoeft alleen maar de definitieve machinekamer geļnstalleerd te worden en de kunnen liftkooi, deuren e.d. worden afgewerkt. 


bouwen vanuit een jumplift (deksel, werkeiland, machinekamer, liftkooi);
klik voor groter (fd):


Kone heeft op basis van die gegevens de jumplift gebouwd. 
De leverancier meldt als voordelen van de jumplift:
- verhoging van de veiligheid op de bouwplaats ("echte" lift, liftkooi en automatische deuren)
- vervoer in de lift gaat sneller (2,5 m/s; tot driemaal ten opzichte van een bouwlift)
- de gesloten kooien en schachten hebben geen hinder van slecht weer (lift binnenin het gebouw)
- aan het eind van de bouwfase kost het minder tijd de lift als normale lift te laten werken
- de jumplift werkt uiteindelijk goedkoper (vanaf een zeker aantal verdiepingen, bijvoorbeeld twintig) 
- versnelt de bouw.

Daarbij komt dat er regelmatig weinig ruimte is voor een bouwlift aan de buitenzijde van hoogbouw in aanbouw.



Brochure over de Kone jumplift.

Uit een artikel van het Financieele Dagblad van 25 maart 2009:
"'Stap maar in, dan gaan we naar boven', zegt Noud Veeger, die binnen de raad van bestuur van het Finse liften- en roltrappenconcern Kone verantwoordelijk is voor Noord- en West-Europa. Aan de wand hangt provisorisch een bedieningspaneel met knoppen en verdiepingen. Onverwacht maakt de lift een stop op de vijftiende verdieping om een bouwvakker binnen te laten. Hij stapt er op de achttiende weer uit. Het is een ongeplande illustratie van de voordelen van de zogeheten jumplift, die Kone ontwikkelde.
Bouwplaatsen zijn namelijk dichtbevolkte arbeidsplaatsen. Bij de Maastoren zijn dat er dezer dagen circa 200 en tijdens topdagen wel 300. Met zoveel mensen kan de reistijd naar de hooggelegen werkplek aardig oplopen, zeker bij bouwliften met ijzeren kooien aan de buitenzijde van het gebouw. Die gaan namelijk op z'n best half zo snel als een gewone lift.
Gewapend met dat logistieke probleem gingen de ingenieurs van Kone aan de slag. Dat gebeurde in Nederland waar Jos van de Heuvel en Gert van der Meijden, beginnend in de Amsterdamse Rembrandttoren, jaren aan dit concept sleutelden. De uitkomst is een lift in de daarvoor bedoelde schacht die met het gebouw meegroeit. Gaande de bouw zijn steeds meer verdiepingen voor bouwvakkers per snelle lift bereikbaar. 
Op de bovenste verdiepingen van het gebouw in aanbouw bevindt zich vervolgens een werkeiland, dat vastgezet moet kunnen worden aan met het gebouw meegroeiende metalen leiders van de lift. Het werkeiland zal het omhoog takelen van de machinekamer naar volgende verdiepingen voor zijn rekening nemen. Op die manier maakt de lift iedere keer een 'jump' naar hogere verdiepingen. Terwijl de machinekamer daar blijft steken, werkt het werkeiland zich weer een weg omhoog door het plaatsen van stalen leiders langs de schachtwand om na een aantal verdiepingen de machinekamer opnieuw naar grotere hoogte te takelen." 

Eng. jumplift; onderdelen ervan: deksel is deflection crash deck; werkeiland is installation platform; liftkooi is lift car, elevator car (Am.)